tober 1876 wordt al een postcon- tract getekend, waarbij de dage lijkse dienst tussen Vlissingen en Queenborough of een andere Engelse haven gebruikt zal wor den voor postvervoer. De dienst regeling van de mailboten wordt door de Directeur-Generaal van de Nederlandse Post en Telegra fie (P en T) vastgesteld, zodat een optimale aansluiting tot stand komt tussen de vertrektijden van de pakketboten en de aankomst van de internationale en nationa le treinen. De boten mogen niet eerder vertrekken voor de brie venmalen aan boord zijn. Alles wat door de post wordt vervoerd, rekent men tot die brievenmalen: zakken, kisten, valiezen of pak ketten met brieven, akten, mon sters, kranten, boeken of andere geschre ven of gedrukte stukken. Als de trein met de belangrijkste hoeveelheid brievenma len vertraging oploopt, moet de boot min stens één uur wachten. Dit zijn slechts enkele voorwaarden uit het postcontract. De Nederlandse Staat stelt daar jaarlijks een gegarandeerde som van 151.000, tegenover. Ook nog in 1876 begint de Duitse Rijks- post gebruik van de verbinding via Vlis singen te maken voor verzending van post naar Engeland. Als in mei 1881 een recht streekse spoorverbinding tot stand komt tussen Berlijn en Vlissingen, met aanslui tingen naar Midden- en Noord-Duitsland en Oostenrijk, gevolgd in 1882 door aan sluitingen op Hamburg en Bremen, worden ook brievenmalen uit Rusland, Scandina vië, Polen en Hongarije via Vlissingen ver scheept. Op dat moment is Vlissingen de belangrijkste haven van het vasteland voor de postverbinding tussen Centraal en Noord-Europa en Engeland. In de daarop volgende jaren neemt het ver keer van personen, goederen en brieven malen via de Vlissingen-route alleen maar toe. Diverse nieuwe postcontracten wor den afgesloten. Zo wordt in oktober 1887 vastgelegd dat niet alleen post met een Engelse bestemming vervoerd wordt, maar ook aan geadresseerden in de Verenigde Staten. De snelle Engelse scheepsverbin dingen zorgen voor het verdere vervoer naar Noord-Amerika. Doordat de Stoom vaartmaatschappij Zeeland nu met zeven "issff: Afbeelding 3 De schepen van De Zeeland krijgen tijdens de Eerste Wereldoorlog een vreemde beschildering met rode en witte banen, waardoor ze op de toch vaak wat nevelige Noordzee voor de Duitse oorlogsschepen nauwelijks zichtbaar zijn. (collectie Gemeentearchief Vlissingen) snelle boten een dag- en nachtdienst onderhoudt, wordt ook het gegarandeerde bedrag door de Nederlandse Staat ver hoogd tot jaarlijks 260.000, Natuurlijk komt er concurrentie; van Ne derlandse zijde via de Rotterdamse Bata- vierlijn, van Belgische zijde vanuit Oost ende, van Franse zijde vanuit Calais. Toch weet De Zeeland het hoofd boven water te houden. De Zeeland in de Grote Oorlog Tijdens de Eerste Wereldoorlog valt al die concurrentie weg. De verbinding via Vlis singen is de enige postverbinding tussen Centraal- en Noord-Europa en Engeland die dienst blijft doen. Maar de verbinding gaat nog verder. Inmiddels is Folkstone vanaf juli 1912 de vaste aanloophaven ge worden in plaats van Queenborough. Via Vlissingen-Folkstone gaat ook post naar het vrije deel van Zuid-West België, naar Frankrijk en verder naar Zuid-Europa, naar Nederlands-Indië, naar Noord- en Zuid-Amerika. Natuurlijk veroorzaakt de oorlog wel beperkingen. Zo machtigt de di recteur-generaal van de Nederlandse P en T De Zeeland de maildienst aan te passen aan de omstandigheden. In de praktijk betekent dit dat de nachtdienst vervalt. Deze is door de aanwezigheid van de Duit se marine te gevaarlijk geworden, ook voor schepen uit neutrale landen. In het duis ter is het moeilijk de neutraliteit te her kennen. Maar ook de overtochten tijdens het daglicht worden steeds riskanter. De 6 Den Spiegel, juli 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 8