feren en de afwerking van de gemaakte opnamen brachten creatief vertier. De film werd als vormings- en discussiemedium gebruikt. Saamhorigheid en teambuilding kwamen aan de orde in vakantiekampen in Hedenesse, Veere en Serooskerke (Schouwen-Duiveland). Ook na afloop van de soosavonden groeide er een band tussen de oudere leiding en de jeugdige zelfbe- stuurders. Op zulke momenten ging er wel eens een oudere achter de discotafel en liet de jongeren 'genieten' van zijn muziek keus. Zo hoorden jongeren bijvoorbeeld voor het eerst Glenn Miller of Louis Armstrong. De ontmoeting met Franse, Duitse en Molukse jongeren bracht de jeugdige Vlis- singers in aanraking met andere culturen. De Walk-Inn was vele jaren een ontmoe tingscentrum voor de Vlissingse jongeren en bood een eigen programma, door de tijdsgeest verschuivend van instuif naar pop- en kleinkunstpodium. Dit alles was mogelijk door de enthousiaste inbreng van tientallen vrijwilligers, ouderen, maar vooral ook jongeren. Programmering Bij de programmering van de instuifavon- den in Het Anker nam muziek ook al een grote plaats in. Meedeinend op het succes van de rock roll en van The Shadows, ontstond in 1963 de 'huisband' The Satel lites (eerst The Jets, later The Crew gehe ten) met de gitaristen Jaap van Sabben, Wim Nieuwburg en Lex de Meester, bas sist Evert Simonse en drummer Louis Filius. Spoedig volgden er ook andere bands. In de periode 1963-1968 volgde Instuif De Sloep de bij de jongeren gangba re muziek: rock roll, beat, blues en soul. In bijna geen enkele periode vond zo'n snelle ontwikkeling plaats in de vrijetijds- uitingen van jongeren. Dit was terug te vinden in de haardracht en de kleding, maar ook in de muziek. Instuif De Sloep volgde deze ontwikkelingen op de voet en was mede smaakmakend. De verschillen de muziekstijlen van de bands brachten eigen fans uit Vlissingen, Souburg, Mid delburg en de Bevelanden naar Het Anker. Ik herinner me naast de 'huisband' nog optredens van The Shazams, Soft boiled eggs, Formation, Moreman's Privacy, Mooch, Flarth, The Hobble-de-hoys, The Night Revellers, The Blitzkickers, Clover Leaf, The Garands en Highway 61. Na 1968, toen de Instuif stopte, kreeg op het Walk-Inn podium niet alleen de pop muziek een plaats. Kleinkunst, folk en jazz trokken ook volle zalen. Hierbij moet opgemerkt worden dat het eigen gebouw voor grotere evenementen gauw te klein was. Het Anker werd nu soms een alterna tief. Niet alleen om de betekenis van de Walk- Inn voor de jeugdige muziekliefhebber te illustreren, maar ook voor de archivering van de popmuziek in Zeeland is de publi catie van een lijst van bands en artiesten, die eens of meerdere keren op het Walk- Inn podium optraden, wellicht van waar de. In het plakboek van de Walk-Inn tot 1978 las ik over optredens van de volgende artiesten: The Flushing Swing Band, The Beth Cherem Singers, Vashti Bunyan, Dimitri van Toren, Bonny St. Claire, Trio Pim Jacobs (met Ruud Jacobs en Eric Ineke), Cees de Jonge, Han Peekei, Eelco Tamminga, Suddenly, Rikkert Zuiderveld en Elly Nieman, Ernie Vann, Peter Blan- De popgroep Flarth treedt op in Instuif De Sloep, ca. 1967 (foto G.A. Santuz popcollectie Henk Feij) 8 Den Spiegel, oktober 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 10