Bromnozems en de Fles Gerard van, der Hoeven Ook aan Vlissingen gingen de zogenaamde 'swinging-sixties' niet geruisloos voorbij. De jaren zestig cultuur waarbij het afzetten tegen de oudersdrang naar vrijheid, bewustwor ding, vrije opvattingen op het gebied van de seksualiteit en protest tegen de gevestigde orde de eigentijdse jongeren bezighielden, hadden zo ook hun uitwerking op de Vlissingse jeugd. Al was het allemaal wat gematigder dan bijvoorbeeld in Amsterdam, waar de provo's de straten af en toe onveilig maakten. Entertainment Aan het begin van de zestiger jaren begon het nog allemaal rustig. In de uitgaansge legenheden van Vlissingen speelden nog keurige combo's en orkesten en was het jongerenpubliek deels aangewezen op het Concertgebouw, het tegenwoordige Arse naaltheater, waar J. van Loon - beter be kend als Ome Jan - begin jaren zestig avonden organiseerde. In de jaren vijftig had het verenigingsleven zich daar vooral gemanifesteerd met talloze gymnastiek- uitvoeringen, buurtverenigingbij eenkom sten en dergelijke. Maar toen Ome Jan in de gaten kreeg dat mede door de komst van de televisie het verenigingsleven danig was verstoord, ging hij zich meer en meer toeleggen op het organiseren van feestavonden met levende muziek. Voorzichtig werd in 1963 ook in La Cave op de Nieuwendijk gestart met een op jon geren gericht muziekaanbod. Andre Prins de toenmalige exploitant weet zich te her inneren: "Laat op de avond hadden wij vrijwel dagelijks een pianist of entertainer voor het wat oudere publiek, in de voor avond werd er wat meer op de jeugd afge stemd en speelden lokale groepen als The Skyrockets, Flying Arrows, JG and the Saints en The Skybolts." Vooral aan het begin van de jaren zestig hadden de ouderen nog flink vat op het gedrag van de jongeren. Don Bosco in de Palingstraat was een jongerensociëteit op gezet door de Katholieke kerkgemeenschap en De Sloep en de Walk-Inn in de Bone- dijkestraat was een initiatief van de Her vormde Gemeente om de jongeren hun ver tier te bieden en van de straat te houden... In De Globe in de Hellebardierstraat kon den jongeren terecht voor het volgen van educatieve programma's. De fles Rond 1964/1965, toen de beatmuziek in middels zijn intrede had gedaan en de jon geren zich verder afzetten tegen hun ouders en het gezag, ontstond ook in Vlis singen een mengeling van subculturen. Zo had je de vetkuiven die de Vlissingse bin nenstad onveilig maakten op hun Zündapp of Floret en had je de aanhangers van de DOP, dat was een groep jongeren, veelal scholieren van de MULO of HBS, die zich in eerste instantie ophielden bij het monu ment van het Vlissingse gemeentewapen, de fles, op het toen nog nieuwe Stadhuis plein. De provo's in Amsterdam hadden hun Lieverdje op het Spui, de hangplek voor de DOP-jongeren was de Fles. De De hangplek voor de DOP-jongeren was de fles op het Stadhuisplein (collectie Fred Smit, 1965) 16 Den Spiegel, oktober 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 18