Meer dan vijfhonderd fans stonden buiten vergeefs te wachten terwijl er slechts voor zo'n 250 mensen binnen plaats was. Terwijl een kaartje voor de populaire zan ger toch 17,50 kostte; voor die tijd een aardig bedrag waarvoor je als tiener wel even moest sparen... Een paar dagen eer der was ook al totale gekte losgebroken door Dave Berry in een leeuwenkooi van Circus Boltini door de Amsterdamse bin nenstad te laten rijden, afgeschermd voor al te opdringerige fans. "Dat wij Berry konden krijgen was op zich al een unicum", aldus Prins, "tot op het laatste moment was het onzeker of het concert wel door zou gaan." Hij herinnert zich nog dat het boeken van Dave Berry in alle geheimzinnigheid moest gebeuren.: "Ik herinner mij nog dat ik op het postkantoor het geld moest overma ken, 5000 Engelse pond (indertijd zo'n slordige 40.000 gulden) maar de postbe ambte mocht niet zeggen dat wij Berry hadden geboekt. Een paar uur later wer den wij al belaagd door mensen voor kaar ten. Had hij natuurlijk toch zijn mond voorbij gepraat." Daags voor het concert moest overigens nog een speciale vergun ning voor een dag worden geregeld om aan alle faciliteiten te voldoen. Als mogelijke uitwijklocatie had men de Scheldehal al in gedachten, maar door de uitstekende con tacten met politie en brandweer kon het concert toch in La Cave worden gehouden. Dagen na het concert staat de PZC nog vol met ingezonden brieven onder de naam Herrie om Berry. Er ontstaat een discussie tussen vooral ouderen en jongeren over de gekte rond het concert van de tienerster. Topmuzikanten Ook herinnert Prins zich nog de succesvol le Beatmarathons die in zijn dancing wer den georganiseerd: "Die begonnen om tien uur en gingen door tot vier uur 's nachts. Vele plaatselijke bandjes traden daar voor het voetlicht en later kwamen dan de bekendere nationale en internationale groepen." Maar ook in het nabijgelegen Concertge bouw werden grote concerten georgani seerd. Cuby The Blizzards, Q 65, The Golden Earrings trokken soms een dui zendkoppig publiek. Kelner Hokke die des tijds werkzaam was in het Concertgebouw zei later "de muziek was vooral hard. Ik heb er een beetje doofheid aan overgehouden". Ongetwijfeld het meest legendarische op treden in het Concertgebouw vond plaats op 17 februari 1968 met de psychedelische Britse groep The Pink Floyd. In het voor programma stond de Vlissings/Middelburg- se groep Dragonfly, een groep met Zeeuwse topmuzikanten als Rudy de Queljoe en John Caljouw die zelfs landelijk waren doorgebroken, mede door deelname aan een overigens nooit uitgezonden afleve ring van het spraakmakende VPRO televi sieprogramma Hoepla. Dragonfly trad op met geschminkte gezichten en maakte progressieve muziek met lichteffecten en had als manager de kleurrijke Vlissinger Hans Verhagen. De cineast Johan van der Keuken had de groep al eerder de op dracht gegeven om zich tijdens de Middel burgse weekmarkt beschilderd en uitge dost onder het publiek te begeven. Hij zou de reacties van het publiek filmen. Hoezo generatieconflict? Optreden van The Pink Floyd op 17 febru ari 1968 in het Concertgebouw fotoarchief PZC) In Hitweek schrijft een toeschouwer van het concert zijn recensie: "...het is niet onder woorden te brengen. Was ook maar gekomen." Dragonfly was ongetwijfeld in die tijd de populairste Zeeuwse groep. Het was in 18 Den Spiegel, oktober 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2000 | | pagina 20