Pasteltekening (1951) van een Molukse ex Knil militair, toen wonend op het Havendorp. Dit portret is thans in bezit van het Moluks museum te Utrecht. kleine Vlissingse kunstwereld stond op zijn kop. De weduwe scheurde de naaktproduc- tie van haar man aan flarden. 'Schande, schande!', had ze geroepen. Wat meer schande was, het naakt of het verscheuren, vertelt de historie niet. Ma de Tweede Wereldoorlog werden de bij eenkomsten van Kunstkring het Zuiden ge houden op de bovenverdieping van het Stedelijk Museum aan het Bellamypark. Ook toen werden portretten geschilderd; van elkaar, maar ook van 'typische' Vlis singse figuren die door Gerard Jacobs binnengehaald werden en voor een borrel tje wel wilden poseren. Ook Molukkers, in de jaren vijftig van de vorige eeuw gerepa trieerd uit het zelfstandig geworden Indo nesië, meldden zich op de bovenverdieping en poseerden voor een zakcentje. Diversiteit in onderwerpen Ditmar vond zijn onderwerpen in het Zeeuwse landschap, in de Walcherse ste den en dorpen. Maar vooral aan de Westerschelde. De strenge winter van 1940 met ijsschotsen in die riviermonding leverde boeiend werk. In 1944 werd Ditmar gefascineerd door het dichten van het gat in de Nolledijk. Daarna werd de wederopbouw vastgelegd. Het be lang van dit werk is vooral historisch. Dit geldt ook voor de binnenstadsgezichten. Ditmar registreerde net als Frans Maas wat afgebroken en veranderd zou worden voor later. Hoewel Wim Ditmar een buitenmens was, heeft hij ook een aantal stillevens gemaakt. Die ontstonden wanneer hij door slecht weer gedwongen was thuis te blijven. Zijn vrouw stimuleerde hem dan om bloemen en het huiselijk antiek te schilderen. Tijdens familiereizen, zoals naar Parijs, werd Ditmar vaak afgezet bij een kerk of een oud straatje of pleintje, bij een pittoresk plekje. Zijn schildersuitrusting ging altijd mee op reis. in een oude tas van zijn vrouw had hij zijn attributen systematisch inge past. Penselen werden gesorteerd op groot te en doel, verf op soort en kleur, en dat al les met een wiskundige precisie. Zelfs was er plaats voor een fles water als hij een aquarel wilde maken. Ook Brugge, bereikbaar per fiets, was een geliefd onderwerp van Ditmar. Daar werd hij in 1956 gefotografeerd met een model 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2001 | | pagina 10