vengeklots. Het eerste pand is inmiddels verdwenen; het tweede bestaat nog en heeft nu als huisnummer 422. Bij de bezoekjes werd thee met chocolade geserveerd en quasi-ernstig werden er wis kundeproblemen aan de orde gesteld. Maar de pubers werden meer geboeid door de ontvangst op de Boulevard. De oorlogs schade was nog zichtbaar aan met pleisters vastgeplakt stucwerk aan het plafond. Maar ook de inrichting met de vele schilderijen maakte indruk. De leerlingen stonden in een bepaald aanzien door deze visites bij 'Mik', zoals de docent wel genoemd werd. Bij de tekenlessen lagen woorden als mik ken, uitmikken, goed mikken namelijk in zijn mond bestorven. 'Jongens, dan moetje dat perspectief goed uitmikken', zei hij één oog dichtknijpend, kijkend langs een pot lood dat gericht was op een te tekenen ob ject, een sojapotje bijvoorbeeld, een oude fles of een gedeukte ketel. Bij geschikt weer probeerde Ditmar bij de tekenlessen zijn leerlingen op de Boulevard of elders in het Vlissingse te laten 'waarne men'. Wat gevoelens opriep, moest vastge legd worden met potlood, crayon of plak kaatverf. Doordat de groepen leerlingen vaak groot en onrustig waren, werden de lessen niet altijd wat hij er zelf van verwacht had: de combinatie creativiteit en wiskun dige intelligentie deed Wim Ditmar soms verstrooid overkomen. Toch was hij in Vlissingen een autoriteit op het gebied van wiskunde. Hij was kind aan huis op het kantoor van de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor het oplossen van menig wiskundig probleem. De schilder Voor 1933 in Utrecht was het schilderen bij zaak gebleven. Door studie had hij weinig tijd en de bezieling ontbrak. In Zeeland werd dat anders. Zeeland inspireerde Ditmar. Bovendien trof hij er kunstvrienden. Daardoor ging hij tekenend en schilderend zijn weg. Buiten of in zijn huis aan de Boulevard, waar hij woonde tot 1942. Toen werd de Boulevard tot Sperrgebiet ver klaard. Na omzwervingen kwam het gezin Ditmar in een gehuurd huis in Middelburg terecht. Maar de oorlog was amper afge lopen of Ditmar probeerde weer op Bou levard de Ruyter terug te keren. Het werd nummer 80. Later vond hij een huis op de Boulevard Bankert dicht bij het strand en bij de plek vol schilderherinneringen en bij het vooroorlogse badpaviljoen van zijn voorbeeld Gerard Jacobs. Door zijn liefde voor die plek aan zee, is het niet vreemd dat veel werk te maken heeft met de Vlissingse boulevards en de schade die deze opliepen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Donkere wolken met ruïnes en verbrokkelde resten van gebouwen. De sombere sfeer van 1944 beeldde Ditmar uit op houtboard en plaat, de enige materialen Gemengde techniek, aquarel met pastel, gezicht op Vlissingen eind 1944 vanaf Boulevard De Ruyter. 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2001 | | pagina 8