vallen van Barbarijse- en andere zeerovers,
bevrijd. Deze waren op de noordkust van
Afrika als slaven te werk gesteld. Een an
dere bevrijding dient hier genoemd te wor
den. In 1676, drie weken voor zijn dood,
heeft hij 26 Hongaarse predikanten bevrijd
van een gruwelijk lot. Deze waren veroor
deeld tot slaaf op de galeien. Protestanten
werden gruwelijk vervolgd en predikanten
voor bloedrechtbanken gebracht. Dit alles
is reden voor de Hongaren om Michiel nog
altijd te eren. Voor hem werd in het Hon
gaarse stadje Debrecen een monument op
gericht.
Mijn conclusie is dat men in het heden
daagse Nederland niet meer het belang van
onze geschiedenis beseft. Men zou het de
arrogantie van de luxe kunnen noemen.
Hoe dan ook, handen af van het standbeeld
van Michiel de Ruyter.
Geraadpleegde literatuur en bronnen:
Ronald Prud'homme van Reine, Rechterhand uan
Nederland, biografie uan Michiel Adriaenszoon de
Ruyter, Amsterdam 1996
Doeke Roos, Zeeuwen en de West-Indische
Compagnie, Hulst 1992
Krantenartikel Vrij Nederland, november 2000. Zie
ook: kwesties@weekbladpers.nl
0 Herdenkingsrede uitgesproken door vice-admiraal
A. van der Moer, 25 maart 1982
P.C. Verhoef, Gedenkschrift der Oprichting uan het
standbeeld uan M.A. de Ruyter. Plechtig ontbloot in
Vlissingen den 25 augustus 1841, Vlissingen 1842
Bibliotheek en krantencollectie Gemeentearchief
Vlissingen
Met dank aan Ad Tramper, medewerker
van het Gemeentearchief te Vlissingen.
25 Augustus 1894 vond de onthulling plaats van het verplaatste standbeeld van Michiel de Ruyter.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
Oktober 2001
9