dan de Nederlandse marinebodems en wa
ren derhalve veel sneller. Git 'advertentiën'
hadden de gecommitteerden namelijk ver
nomen dat te Duinkerken schepen op sta
pel stonden waarmee ook geroeid kon wor
den. Het was duidelijk dat dit een
bedreiging vormde voor de veiligheid van
de scheepvaart op de zeegaten en binnen
stromen van de provincie.6 Om de kust
strook en de zeegaten tegen de aanvallen
van de Franse commissievaarders te be
schermen werden twee oorlogsschepen,
zeven fregatten, drie snauwen en twee hoe
kers ingezet. Vooral de Zeeuwse kapiteins
Cornelis Danckers en Jacob de Maureg-
nault boekten diverse successen. Dit was te
danken aan de nieuwe schepen waarover
zij in 1695 de beschikking kregen. De ad
miraliteit Zeeland, hierbij aangemoedigd
door het voorbeeld van de eigen commis
sievaarders, liet in 1694 een fregat van 42
stukken, de Mercurius bouwen. Met dit fre
gat kon ook geroeid worden. Bovendien
kocht de admiraliteit zelf het schip de
Aurora, een Duinkerker kaper met 28 stuk
ken, die op de Vlissingse kust vastgelopen
en door de marine overmeesterd was. Met
deze speciaal daartoe uitgeruste schepen
trachtte de admiraliteit Zeeland zo veel mo
gelijk Franse commissievaarders op te
brengen of tot zinken te brengen. In het ei
gen gewest werden met schepen van de
Zeeuwse admiraliteit 23 prijzen opgebracht,
waarvan de Mercurius en de Aurora er in
1695 acht voor hun rekening namen;7 een
geenszins indrukwekkend getal, gezien de
omvang van de door de Franse commissie-
vaart ontplooide activiteit. Het in de zomer
van 1695 veroveren van een chaloup met
Franse commissievaarders in het Sluise
Gat door de Sluise beurtschipper Gerrit van
der Houcke zal dan ook vooral een psycho
logisch effect hebben gehad.8 In de
Noordzee kruiste het eskader van schout-
bij-nacht Philips van der Goes met een
vloot van veertien schepen waarvan er tien
Het zuidelijke deel van de Noordzee, met boven de Hollandse, Vlaamse en Franse kust en onder de
Engelse kust.
(Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen)
14
Den Spiegel