Brouwershaven met eigen schepen te ver dedigen. Hiertoe werden de oorlogssche pen Goes, Vlissingen, Mercurius, Cortgene, Aurora, Zeyst, Blikkenburgh, Zeepost en Rosenburgh in gereedheid gebracht om vanaf maart 1697 dienst te doen.20 Nog in oktober 1697 strandde een Frans kaper- schipje voor Vlissingen (de Vrede van Rijswijk was op 21 september 1697 gete kend). De Rentmeester van de domeinen, Van Hecke, werd ingeschakeld bij de on enigheid die hierover ontstond. Het schip werd tengevolge van het oorlogsrecht (het zich binnen de tonnen bevinden) geconfis queerd.21 Het gevaar van de Franse kaapvaart was nooit onderschat door de geallieerden. De bestrijding ervan wel. In eerste instantie za gen de Engelse en Nederlandse admira liteiten het meeste heil in een blokkade van de Franse kaperhavens. In de praktijk was dit plan echter aanmerkelijk minder water dicht dan in theorie. Het gelukte niet om de blokkadevloten het gehele jaar in zee te houden, waardoor, vooral in de winter, de commissievaarders vrij hun haven konden uitlopen. Bij mist of in een maanloze nacht konden de commissievaarders, die de kust wateren als hun eigen broekzak kenden, langs de blokkadevloot glippen. Bij storm weer was er al helemaal geen denken aan om commissievaarders tegen te kunnen houden. Schepen die niet voldoende af stand tot de kust hielden liepen het risico op de zandbanken te stranden en kapotge slagen te worden. Met het voortduren van de oorlog en de niet afnemende kaperplaag voor de geallieerde handelsvloot zinden de admiraliteiten op meer draconische maat regelen tegen de Franse commissievaar ders. De alliantie had hiertoe meer armslag omdat na la Hogue de dreiging van de Franse vloot zover geminderd was dat zij speciaal uitgeruste eskaders uit haar vloot Portret van Cornelis Evertsen de Jongste (Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) DEOKKKLIiS EYBKESE^I JL tul itrc iiflLïrt.Ach: n i il*hl bl I -vsiL-ïT. 22 e inlazicH Oktober 2001 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2001 | | pagina 19