Brouwershaven met eigen schepen te ver
dedigen. Hiertoe werden de oorlogssche
pen Goes, Vlissingen, Mercurius, Cortgene,
Aurora, Zeyst, Blikkenburgh, Zeepost en
Rosenburgh in gereedheid gebracht om
vanaf maart 1697 dienst te doen.20 Nog in
oktober 1697 strandde een Frans kaper-
schipje voor Vlissingen (de Vrede van
Rijswijk was op 21 september 1697 gete
kend). De Rentmeester van de domeinen,
Van Hecke, werd ingeschakeld bij de on
enigheid die hierover ontstond. Het schip
werd tengevolge van het oorlogsrecht (het
zich binnen de tonnen bevinden) geconfis
queerd.21
Het gevaar van de Franse kaapvaart was
nooit onderschat door de geallieerden. De
bestrijding ervan wel. In eerste instantie za
gen de Engelse en Nederlandse admira
liteiten het meeste heil in een blokkade van
de Franse kaperhavens. In de praktijk was
dit plan echter aanmerkelijk minder water
dicht dan in theorie. Het gelukte niet om de
blokkadevloten het gehele jaar in zee te
houden, waardoor, vooral in de winter, de
commissievaarders vrij hun haven konden
uitlopen. Bij mist of in een maanloze nacht
konden de commissievaarders, die de kust
wateren als hun eigen broekzak kenden,
langs de blokkadevloot glippen. Bij storm
weer was er al helemaal geen denken aan
om commissievaarders tegen te kunnen
houden. Schepen die niet voldoende af
stand tot de kust hielden liepen het risico
op de zandbanken te stranden en kapotge
slagen te worden. Met het voortduren van
de oorlog en de niet afnemende kaperplaag
voor de geallieerde handelsvloot zinden de
admiraliteiten op meer draconische maat
regelen tegen de Franse commissievaar
ders. De alliantie had hiertoe meer armslag
omdat na la Hogue de dreiging van de
Franse vloot zover geminderd was dat zij
speciaal uitgeruste eskaders uit haar vloot
Portret van Cornelis Evertsen
de Jongste
(Historisch Topografische Atlas
Gemeentearchief Vlissingen)
DEOKKKLIiS EYBKESE^I
JL tul itrc iiflLïrt.Ach: n i il*hl bl I
-vsiL-ïT. 22 e inlazicH
Oktober 2001
17