5 Deze collectie Van der Os werd de basis van de museumcollectie. Het materiaal omvatte bijvoorbeeld afbeeldingen van Vlissingse zeehelden als De Ruyter, Evert- sen en Bankert. Ook prenten van negen tiende eeuwse kapers en van de Vlissingse vrijheidsstrijder Jacob Hobein kwamen in de verzameling voor. Behalve deze portret ten van bekende of beruchte Vlissingers liet hij ook veel gedrukte plattegronden en stadsgezichten uit meerdere eeuwen na. De verzameling was zo omvangrijk dat die niet meer in het gemeentehuis ondergebracht kon worden. Daarom besloot de gemeente in 1895 om de Gevangentoren, gelegen aan Boulevard de Ruyter la en eigendom van het Rijk, aan te kopen en te restaureren. 1895: In de Gevangentoren In 1867 werd Vlissingen als vestingstad op geheven. Het stadsbestuur begon krachtig alle fortificaties af te breken. Aan de zeezij de stond nog een restant van een vijftiende eeuwse stadspoort, de Westpoort. De Vlissingers noemden de toren ook wel Bomvrije of Gevangentoren. Bomvrij, om dat in de Napoleontische tijd het dak extra versterkt werd om eventuele Engelse bom bardementen te kunnen weerstaan; Gevangentoren, omdat het gebouw meer dere malen dienst had gedaan als gevan genis. Het stadsbestuur wilde een boule vard aanleggen op de voormalige wallen en deze stadspoort stond deze plannen in de weg. Sloop bedreigde de toren. Maar op nieuw dwarsboomde topambtenaar Victor de Stuers dit. Hij adviseerde de sloop te weigeren en bedacht een ander plan voor de oude, historische Westpoort. Clit die tijd stamt een tekening, waarschijnlijk gemaakt door P.J.H. Cuypers, bekend als architect van onder andere het Centraal Station en het Rijksmuseum te Amsterdam. Op deze tekening staat een gerestaureerde West poort en een gietijzeren brug rondom de to ren. Naar aanleiding van de weigering door het Ministerie van Binnenlandse zaken om de sloopvergunning af te geven, besloot de gemeente de toren aan te kopen en te restaureren en deze te gebruiken voor de Oudheidskamer. Op de begane grond kwam een taveerne. De collectie zelf werd op de eerste verdie ping van deze toren ten toon gesteld. Ook in de Gevangentoren ontstond echter al snel ruimtegebrek. Bovendien was er geen verwarming en trad er regelmatig wa terschade op. De oplossing kwam in 1913 toen het voormalig woonhuis van de ouders van Willem van der Os, het huidige pand Bellamypark 19, beschikbaar kwam. De jaarverslagen van het Vlissings Stedelijk Museum uit die tijd geven een boeiend tijdsbeeld. Ook blijkt dat gedachten en pro blemen uit die tijd ook nu nog actueel zijn. Interieur van de Oudheidskamer in de Gevangentoren, ca. 1896 (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) April 2002 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2002 | | pagina 7