heden, maar ook door sabotage van het
werfpersoneel kwamen beide boten gedu
rende de oorlog niet meer in de vaart.
De Koningin Wilhelmina kwam wel op de
lijn Vlissingen-Breskens in actieve dienst en
bleef haar service onderhouden tot eind
1944. De 'Wilhelmina' werd in deze dienst
bijgestaan door de zijladingsboot Koningin
Emma.
Zoals eerder aangegeven gingen de drie zij-
ladingsboten, door de bemanning vaak
scherpe boten genoemd, naar de Schelde-
werf voor reparatie. Het herstel verliep ech
ter niet zonder de nodige problemen.
Op 31 mei 1943 wierp een Brits vliegtuig
bommen af op de Vlissingse werf en een
bom viel precies tussen de Oosterschelde
en de Prins Willem I. Beide schepen waren
opnieuw zwaar beschadigd.
Begin 1944 moesten de Duitsers steeds
meer terrein prijsgeven en waren zij aan de
verliezende hand. Op 6 juni 1944 landden
de geallieerden in Frankrijk (D-day) en
rukten, overigens na zware gevechten, snel
op richting de Scheldemond.
Begin september kreeg Von Zangens 15e
leger bevel zich terug te trekken op de zui
delijke Scheldeoever en vervolgens over te
steken naar Walcheren.
De Duitsers leverden met deze maritieme
operatie een grote prestatie. Met alles wat
maar kon varen, zette men aanvankelijk
overdag, maar later vooral 's nachts, nage
noeg het hele 15e leger, bestaande uit vele
voortuigen, geschut, paarden en circa
100.000 manschappen over.
Verschillende veerboten, onder andere een
Moerdijkpont bewezen voor de Duitsers
goede diensten. In het Duitse bioscoopjour
naal de Wochenschau zag vriend en vijand
onze veerboten varen.
Op 15 september 1939 had de PSD bij de
Scheldewerf een nieuwe veerboot besteld
die onder de naam Prins Bernhard in de
vaart zou komen. Ondanks de bezetting
werd de kiel gelegd en de tewaterlating
volgde zomer 1941. Van afbouw of zelfs in-
dienststelling was echter geen sprake.
Mede om te voorkomen dat het casco door
de Duitsers gebruikt zou worden, vertraag
de men de afbouw en bouwnummer 215
verhuisde naar Middelburg.
Eind oktober 1944 was er toch nog een be
stemming voor het schip. De Duitse bezet
ter bracht het vaartuig met vele andere
schepen tot zinken bij de buitenhaven van
Vlissingen, met het doel de haven te blok
keren.
Bij de andere vaartuigen waren ook de
veerschepen Prinses Juliana en Prins Hen
drik. Om kort te gaan, voor deze schepen
herhaalde de geschiedenis zich: in 1940 tot
zinken gebracht in Breskens, in 1944 in
Vlissingen.
De naoorlogse opbouw van de vloot
Na afloop van de gevechtshandelingen ver
schenen in Vlissingen eenheden van de
Britse Royal Engineers en een aantal ber
gingsvaartuigen van de Royal Navy. Zij
werden ingezet voor herstel bij de havens
en sluizen en het bergen van de gezonken
vaartuigen.
De Britten lichtten het totaal vernielde wrak
van bouwnummer 215, de latere Prins
Moerdijk-veerpont Dordrecht
(Fotocollectie Cor Heijkoop)
8
Den Spiegel