heden, maar ook door sabotage van het werfpersoneel kwamen beide boten gedu rende de oorlog niet meer in de vaart. De Koningin Wilhelmina kwam wel op de lijn Vlissingen-Breskens in actieve dienst en bleef haar service onderhouden tot eind 1944. De 'Wilhelmina' werd in deze dienst bijgestaan door de zijladingsboot Koningin Emma. Zoals eerder aangegeven gingen de drie zij- ladingsboten, door de bemanning vaak scherpe boten genoemd, naar de Schelde- werf voor reparatie. Het herstel verliep ech ter niet zonder de nodige problemen. Op 31 mei 1943 wierp een Brits vliegtuig bommen af op de Vlissingse werf en een bom viel precies tussen de Oosterschelde en de Prins Willem I. Beide schepen waren opnieuw zwaar beschadigd. Begin 1944 moesten de Duitsers steeds meer terrein prijsgeven en waren zij aan de verliezende hand. Op 6 juni 1944 landden de geallieerden in Frankrijk (D-day) en rukten, overigens na zware gevechten, snel op richting de Scheldemond. Begin september kreeg Von Zangens 15e leger bevel zich terug te trekken op de zui delijke Scheldeoever en vervolgens over te steken naar Walcheren. De Duitsers leverden met deze maritieme operatie een grote prestatie. Met alles wat maar kon varen, zette men aanvankelijk overdag, maar later vooral 's nachts, nage noeg het hele 15e leger, bestaande uit vele voortuigen, geschut, paarden en circa 100.000 manschappen over. Verschillende veerboten, onder andere een Moerdijkpont bewezen voor de Duitsers goede diensten. In het Duitse bioscoopjour naal de Wochenschau zag vriend en vijand onze veerboten varen. Op 15 september 1939 had de PSD bij de Scheldewerf een nieuwe veerboot besteld die onder de naam Prins Bernhard in de vaart zou komen. Ondanks de bezetting werd de kiel gelegd en de tewaterlating volgde zomer 1941. Van afbouw of zelfs in- dienststelling was echter geen sprake. Mede om te voorkomen dat het casco door de Duitsers gebruikt zou worden, vertraag de men de afbouw en bouwnummer 215 verhuisde naar Middelburg. Eind oktober 1944 was er toch nog een be stemming voor het schip. De Duitse bezet ter bracht het vaartuig met vele andere schepen tot zinken bij de buitenhaven van Vlissingen, met het doel de haven te blok keren. Bij de andere vaartuigen waren ook de veerschepen Prinses Juliana en Prins Hen drik. Om kort te gaan, voor deze schepen herhaalde de geschiedenis zich: in 1940 tot zinken gebracht in Breskens, in 1944 in Vlissingen. De naoorlogse opbouw van de vloot Na afloop van de gevechtshandelingen ver schenen in Vlissingen eenheden van de Britse Royal Engineers en een aantal ber gingsvaartuigen van de Royal Navy. Zij werden ingezet voor herstel bij de havens en sluizen en het bergen van de gezonken vaartuigen. De Britten lichtten het totaal vernielde wrak van bouwnummer 215, de latere Prins Moerdijk-veerpont Dordrecht (Fotocollectie Cor Heijkoop) 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 10