Nog een derde PSD-veerboot kreeg een
tweede ieven op Malta. In 1987 werd de
voormalige Prins Bernhard als Cittadella in
gezet tussen Cirkewwa (Malta) en Mgarr
(Gozo).
Momenteel zijn de drie eerder genoemde
veerboten niet meer in dienst op Malta en
deels gesloopt.
De eerste enkeldekker van de lijn Vlis-
singen-Breskens die het veld moest ruimen
was de Prinses Irene, een degelijk Schelde-
product. De boot voer nog jarenlang als
veetransportschip en werd vervolgens om
onduidelijke redenen opgelegd.
Voor de beide andere enkeldekkers toonde
China belangstelling voor een dienst tussen
het eiland Hainan en het vasteland van
China. De Prinses Beatrix en de Prinses
Margriet gingen in respectievelijk 1994 en
1996 met dichtgelaste deuren en ramen op
eigen kracht naar de andere kant van de
wereld.
Het ligt voor de hand dat ook voor de hui
dige vloot een tweede leven en toekomst in
het verschiet ligt. Waar en hoe is momen
teel nog niet bekend. Wel worden nog eni
ge initiatieven ontwikkeld om een PSD-
boot als cultureel object voor Zeeland te
behouden.
Het verleden heeft geleerd dat de schepen
gebouwd door oerdegelijke Hollandse
scheepsbouwers nog jaren mee kunnen.
Ook in de toekomst zullen Nederlandse
toeristen in een ver land worden geconfron
teerd met een veerboot waarop tot hun ver
bazing nog Nederlandse teksten aan boord
te zien zijn.
Een korte onderzoekstocht kan dan ophel
dering verschaffen: een voormalige PSD-
veerboot van de Westerscheldeveren!
In Zeeland is de PSD echter 'uitgevaren'.
Bronnen:
Archief: Cor Heijkoop, dossiers PSD.
- Rinus Antonisse. Varen Lussen overkanten, Middel-
burgl978.
- W.J.J. Boot. De vloot van de Provinciale Stoomboot
diensten in Zeeland, Zaltbommel 1981.
- C. Heijkoop. Maritiem Zeeland; 125 jaar Zeeuwse
Scheepvaart in woord en beeld op de grens van land
en water, Vlissingenl988.
De laatste veerboot: de dubbeldekker Prins Johan Friso (Fotocollectie Cor Heijkoop)
April 2003
13