Nog een derde PSD-veerboot kreeg een tweede ieven op Malta. In 1987 werd de voormalige Prins Bernhard als Cittadella in gezet tussen Cirkewwa (Malta) en Mgarr (Gozo). Momenteel zijn de drie eerder genoemde veerboten niet meer in dienst op Malta en deels gesloopt. De eerste enkeldekker van de lijn Vlis- singen-Breskens die het veld moest ruimen was de Prinses Irene, een degelijk Schelde- product. De boot voer nog jarenlang als veetransportschip en werd vervolgens om onduidelijke redenen opgelegd. Voor de beide andere enkeldekkers toonde China belangstelling voor een dienst tussen het eiland Hainan en het vasteland van China. De Prinses Beatrix en de Prinses Margriet gingen in respectievelijk 1994 en 1996 met dichtgelaste deuren en ramen op eigen kracht naar de andere kant van de wereld. Het ligt voor de hand dat ook voor de hui dige vloot een tweede leven en toekomst in het verschiet ligt. Waar en hoe is momen teel nog niet bekend. Wel worden nog eni ge initiatieven ontwikkeld om een PSD- boot als cultureel object voor Zeeland te behouden. Het verleden heeft geleerd dat de schepen gebouwd door oerdegelijke Hollandse scheepsbouwers nog jaren mee kunnen. Ook in de toekomst zullen Nederlandse toeristen in een ver land worden geconfron teerd met een veerboot waarop tot hun ver bazing nog Nederlandse teksten aan boord te zien zijn. Een korte onderzoekstocht kan dan ophel dering verschaffen: een voormalige PSD- veerboot van de Westerscheldeveren! In Zeeland is de PSD echter 'uitgevaren'. Bronnen: Archief: Cor Heijkoop, dossiers PSD. - Rinus Antonisse. Varen Lussen overkanten, Middel- burgl978. - W.J.J. Boot. De vloot van de Provinciale Stoomboot diensten in Zeeland, Zaltbommel 1981. - C. Heijkoop. Maritiem Zeeland; 125 jaar Zeeuwse Scheepvaart in woord en beeld op de grens van land en water, Vlissingenl988. De laatste veerboot: de dubbeldekker Prins Johan Friso (Fotocollectie Cor Heijkoop) April 2003 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 15