Dat het twee eeuwen terug nog steeds een
hele onderneming was om de Wester-
schelde over te steken, die bovendien niet
ontbloot was van gevaar, bewijst een be
richt in de Middelburgse Courant van 15 fe
bruari 1803: 'Men verneeme alhier het be
houden arrivement van 22 Passagiers,
welke onlangs met een Stygerschuit van
Vlissingen na Breskens overvarende; na
drie dagen en drie nachten te hebben door-
gebragt, in een strenge koude, zonder ee-
nig voedsel; zyn dezelve behouden en ge
lukkig tusschen Oostende en Blankenberg
aangeland.'
Een heel wat betere afloop dan in 1784.
In 1828 stond in diezelfde Middelburgse
Courant en in de Nieuwe Gazette van
Brugge een klein bericht dat de stoomboot
'de Schelde' begin mei zou gaan varen tus
sen Vlissingen en Breskens. Dit was het be
gin van een volwaardige veerverbinding,
hoewel er naast die eerste stoomboten nog
tot 1872 steigerschuiten bleven varen. In
dat jaar werden de laatste twee schuiten
van Breskens verkocht.
Per 15 maart 2003 verdwijnt de huidige
veerboot en komt er een voet-/fietsveer
tussen Vlissingen en Breskens, dat 181
passagiers per keer moet kunnen vervoe
ren. Ruim drie maal zoveel als de steiger
schuit destijds, maar vele malen minder
dan de moderne veerboten. Daarmee lijkt
het veer Vlissingen-Breskens wat omvang
betreft bijna terug te keren naar de oor
spronkelijke vorm. Als deze tendens door
zet, vaart er in het jaar 2130 wellicht op
nieuw een steigerschuit.
Met dank aan Huib Plankeel voor het materiaal uit het
Oud Archief Breskens over de instelling van een veer
dienst vanuit Breskens.
Noten
1Middelburgse Courant van 27 april 1784.
2. J. Reygersberch, Dge Cronijcke van Zeelandt,
Antwerpen, 1551, hfst. 10.
3. Pieter Boddaert, Johannes Plevier, Nikolaas van der
Schatte, c.s. Tegenwoordige Staat van Zeeland en
Staats-Vlaanderen, Amsterdam, 1753, deel 11, p. 100.
4. J. Reygersberch, Dye Cronijcke, hfst. 4.
5. Robert M. van Heeringen, 'De resultaten uan het ar
cheologisch onderzoek uan de Zeeuwse ringwalbur-
gen'In: R.M. van Heeringen, P.A. Henderikx en A.
Mars (reds.), Vroeg-Middeleeuwse ringwalburgen in
Zeeland, (Goes/Amersfoort 1995), p. 17-39.
6. P.A. Henderikx, 'Havenplaatsen in Zeeland in de der
tiende eeuwIn: Zeeland, Tijdschrift van het
Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschap
pen, 9/1, maart 2000, p. 12.
7. Nationaal Archief, Leenkamer, inv.nr. 18 (EL 20) fol.
59.
8. G.F. Sandberg, Overzetveren in Zeeland, Zeven
honderd jaar vervoer te water, Arnhem, 1978,
p. 17-19.
9. Gemeentearchief Vlissingen, Stadsarchief, inv.nr.
5574; J.J. Brasser, Beschrijvinge der stadt Vlissinge,
1754, p. 170-172.
10.H.J.G. Hartman, De stoombootdiensten op de
Wester-Schelde en op de Ooster-Schelde 1828 Lot
1928, Middelburg, 1929, p. 8-9.
11. H.P. Winkelman, Geschiedkundige plaatsbeschrij
ving van Vlissingen, Vlissingen, (1873) 1972, p.
232.
12.H.G. van Grol, De geschiedenis der Oude Havens
van Vlissingen, alsmede de invloed van Oranje op
hare verdere ontwikkeling, Vlissingen, 1931, p. 3.
13. J. de Hullu, Aanteekeningen over de veranderingen
langs de noordkust van westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen van omstreeks 1415-1640. In: Archief,
vroegere en latere mededeelingen voornamelijk in
betrekking tot Zeeland, Zeeuwsch Genootschap der
Wetenschappen, Middelburg, 1915, p. 38.
14.M.Z. Boxhorn, Chroniick van Zeelandt, Middelburg,
1644, p. 190.
15. idem, p. 208.
16.A. Beenhakker et al. Duizend jaar Walcheren,
Middelburg, 1996, p. 122.
17.J. de Hullu, Aanteekeningen etc. In: Archief, 1915,
p. 46.
18.A. Meerkamp van Embden, Nieuw gevonden brie
ven van Jacob Cats en zijne jamilie. In: Archief,
1927, p. 53.
19.Zeeuws Archief, Vrije van Sluis, inv. nr. 365. Stukken
betreffende voerlieden en veerschippers.
20. idem.
2Ï.Zeeuws Archief, Vrije van Sluis, inv. nr. 117. Stukken
ingekomen uit Vlissingen.
22.Oud Archief Breskens 3, resolutieboek 15-10-1754
e.v.
April 2003
23