Dat het twee eeuwen terug nog steeds een hele onderneming was om de Wester- schelde over te steken, die bovendien niet ontbloot was van gevaar, bewijst een be richt in de Middelburgse Courant van 15 fe bruari 1803: 'Men verneeme alhier het be houden arrivement van 22 Passagiers, welke onlangs met een Stygerschuit van Vlissingen na Breskens overvarende; na drie dagen en drie nachten te hebben door- gebragt, in een strenge koude, zonder ee- nig voedsel; zyn dezelve behouden en ge lukkig tusschen Oostende en Blankenberg aangeland.' Een heel wat betere afloop dan in 1784. In 1828 stond in diezelfde Middelburgse Courant en in de Nieuwe Gazette van Brugge een klein bericht dat de stoomboot 'de Schelde' begin mei zou gaan varen tus sen Vlissingen en Breskens. Dit was het be gin van een volwaardige veerverbinding, hoewel er naast die eerste stoomboten nog tot 1872 steigerschuiten bleven varen. In dat jaar werden de laatste twee schuiten van Breskens verkocht. Per 15 maart 2003 verdwijnt de huidige veerboot en komt er een voet-/fietsveer tussen Vlissingen en Breskens, dat 181 passagiers per keer moet kunnen vervoe ren. Ruim drie maal zoveel als de steiger schuit destijds, maar vele malen minder dan de moderne veerboten. Daarmee lijkt het veer Vlissingen-Breskens wat omvang betreft bijna terug te keren naar de oor spronkelijke vorm. Als deze tendens door zet, vaart er in het jaar 2130 wellicht op nieuw een steigerschuit. Met dank aan Huib Plankeel voor het materiaal uit het Oud Archief Breskens over de instelling van een veer dienst vanuit Breskens. Noten 1Middelburgse Courant van 27 april 1784. 2. J. Reygersberch, Dge Cronijcke van Zeelandt, Antwerpen, 1551, hfst. 10. 3. Pieter Boddaert, Johannes Plevier, Nikolaas van der Schatte, c.s. Tegenwoordige Staat van Zeeland en Staats-Vlaanderen, Amsterdam, 1753, deel 11, p. 100. 4. J. Reygersberch, Dye Cronijcke, hfst. 4. 5. Robert M. van Heeringen, 'De resultaten uan het ar cheologisch onderzoek uan de Zeeuwse ringwalbur- gen'In: R.M. van Heeringen, P.A. Henderikx en A. Mars (reds.), Vroeg-Middeleeuwse ringwalburgen in Zeeland, (Goes/Amersfoort 1995), p. 17-39. 6. P.A. Henderikx, 'Havenplaatsen in Zeeland in de der tiende eeuwIn: Zeeland, Tijdschrift van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschap pen, 9/1, maart 2000, p. 12. 7. Nationaal Archief, Leenkamer, inv.nr. 18 (EL 20) fol. 59. 8. G.F. Sandberg, Overzetveren in Zeeland, Zeven honderd jaar vervoer te water, Arnhem, 1978, p. 17-19. 9. Gemeentearchief Vlissingen, Stadsarchief, inv.nr. 5574; J.J. Brasser, Beschrijvinge der stadt Vlissinge, 1754, p. 170-172. 10.H.J.G. Hartman, De stoombootdiensten op de Wester-Schelde en op de Ooster-Schelde 1828 Lot 1928, Middelburg, 1929, p. 8-9. 11. H.P. Winkelman, Geschiedkundige plaatsbeschrij ving van Vlissingen, Vlissingen, (1873) 1972, p. 232. 12.H.G. van Grol, De geschiedenis der Oude Havens van Vlissingen, alsmede de invloed van Oranje op hare verdere ontwikkeling, Vlissingen, 1931, p. 3. 13. J. de Hullu, Aanteekeningen over de veranderingen langs de noordkust van westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen van omstreeks 1415-1640. In: Archief, vroegere en latere mededeelingen voornamelijk in betrekking tot Zeeland, Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, Middelburg, 1915, p. 38. 14.M.Z. Boxhorn, Chroniick van Zeelandt, Middelburg, 1644, p. 190. 15. idem, p. 208. 16.A. Beenhakker et al. Duizend jaar Walcheren, Middelburg, 1996, p. 122. 17.J. de Hullu, Aanteekeningen etc. In: Archief, 1915, p. 46. 18.A. Meerkamp van Embden, Nieuw gevonden brie ven van Jacob Cats en zijne jamilie. In: Archief, 1927, p. 53. 19.Zeeuws Archief, Vrije van Sluis, inv. nr. 365. Stukken betreffende voerlieden en veerschippers. 20. idem. 2Ï.Zeeuws Archief, Vrije van Sluis, inv. nr. 117. Stukken ingekomen uit Vlissingen. 22.Oud Archief Breskens 3, resolutieboek 15-10-1754 e.v. April 2003 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 25