De PSü-affiehe van Jan Ueyse Jan Hintzen De directie van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland liet in 1920 een affiche maken naar een ontwerp van de Zeeuwse schilder en graficus Jan Heyse. Nu, bij het afscheid van de PSD, is deze steendruk in zwart-wit-groen nog steeds indrukwekkend echt Zeeuws. Bovendien is het een stijlbeeld uit de jaren twintig. Dat juist Jan Heyse gekozen werd voor het ontwerp is niet vreemd. Zijn werk wortelt immers zó intens in het Zeeuwse en oogt bijzonder lineair-decoratief, uitgezocht een Zeeuwse reclame. Met zijn in Vlissingen geboren kleinzoon Philip Heyse sprak ik over Jan Heyse, over zijn werk in het algemeen, over de PSD-affiche in het bijzonder. De kunstenaar De schilder en graficus Jan Heyse (Zierik- zee, 16 september 1882-Veere, 4 februari 1954) kreeg tijdens zijn gymnasiumjaren in Middelburg tekenles van de schilder Corne lls J.W. Nuijs. In 1899 trok hij naar de Rijks academie te Amsterdam, waar hij tot 1902 en ook nog in 1904 teken- en schilderles sen volgde. Waarschijnlijk in 1902 bezocht hij in Brugge een tentoonstelling van de Vlaamse Primitieven. Hoewel hij zijn hele werkzame leven in Veere woonde ('zijn natuurlijke thuis', schreef J.C. van Schagen na zijn dood en 'als Veere niet had bestaan, dan had Jan Heyse het uitgevonden'), trok hij ook in latere jaren dikwijls naar Vlaanderen. Want de kunst van de Vlaamse Primitieven raakte en inspireerde hem. Het werk van Memlinc (1433-1494) bij voorbeeld geeft frappante overeenkomsten met het oeuvre van Heyse. Schilderen was voor de oude Vlaamse meesters een am bacht. Ze werkten figuratief, streefden naar perfectie en technische volmaaktheid en kozen voor frisse kleuren. Jan Heyse ver taalde dat naar zijn Zeeuwse onderwerpen. Hij werd ook een ambachtsman, werkte li neair-decoratief en stileerde egaal lichte kleurvlakken. Vaak kregen zijn madonna's en later zijn naakten, Zeeuwse accenten. Hij volgde zijn inspiratiebronnen niet slaafs, maar probeerde een eigen toepassing, een eigen vormgeving, een eigen expressie. Zo ontstond zijn door en door Zeeuwse oeuvre. Zijn weidse werk ademt het 'stille'. Hij hield van de stilte en weigerde bijvoorbeeld zijn le ven lang een 'lawaaimakende' radio in huis. Heyse bleef kritisch over zijn werk, onbe vredigende resultaten werden resoluut ver brand. Lino- en houtsneden kregen een be perkte oplage en de 'stempels' stookte hij daarna op in de kachel. Hij werkte niet voor het geld. Bij verkoop van een werk ging hij soms kijken waar het zou komen te han gen. Stond een 'hangplaats' hem niet aan, dan ging de transactie vaak niet door. Zeer zelden werkte Jan Heyse in opdracht, maar in 1920 ontwierp hij een affiche voor de PSD. Het affiche Geholpen door de industriële productie, de stedelijke cultuur (theaters, café-chantants) gingen internationaal gezien veel kunste naars zich toeleggen op het etsen en de li thografie (of steendruk) die o.a. uitmondde in de affichekunst. De lithotechniek werd in 1796 door de Duitser Aloys Senefelder voor het eerst toegepast. Vooral in Frankrijk kwam de steendruk in de kunst tot grote bloei: Géricault, Delacroix, Daumier en De Toulouse-Lautrec waren meesters. De laat ste, Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), experimenteerde in Parijs met de meer- kleurige litho, waarin hij met een simpele en duidelijke vormgeving het onderwerp wist te treffen. Zijn invloed op het maken van affiches werkte door tot ver in de twin tigste eeuw. April 2003 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 5