De Prins Hendrik werd in Breskens tot zinken gebracht. Opname: Na berging ligt het vaartuig bij de Scheldewerf, zomer 1940 (Fotocollectie Cor Heijkoop) schelde, Prinses Juliana en de Prins Hendrik deel uit van de eigentijdse 'PSD troepentransport-vloot', die werd ingezet tussen Vlissingen en Breskens om terug trekkende Franse eenheden te vervoeren. Op 17 mei 1940 kwam de Koningin Emma in aanvaring met een Franse torpedoboot- jager en moest om zinken te voorkomen bij Breskens op de Zaten worden gezet. Op 18 mei hadden de Franse eenheden geen keus. Om te voorkomen dat de overi ge vier schepen in Duitse handen vielen werden de tijdelijke troepentransportsche pen opzettelijk in de haven van Breskens tot zinken gebracht. Hetzelfde lot trof ook schepen van het loodswezen, de Rotter- damsche Tramweg Maatschappij (RTM) en vissersvaartuigen. Zoals we zagen had de Marine ook belang stelling getoond voor de veerboten Luctor et Emergo en Schouwen. Beide vaartuigen kwamen op 10 mei 1940 in actieve dienst als hospitaalschip. Tijdens een zwaar bombardement op 12 mei 1940 in Vlissingen kreeg de Luctor et Emergo een voltreffer en zonk. Hierbij waren vele slachtoffers te betreuren. Met de Schouwen was het niet veel beter gesteld. Dit vaartuig werd op 18 mei bij Hoofdplaat door terugtrekkende Franse eenheden in de brand gestoken en tot zin ken gebracht. De veerdiensten tijdens de Tweede Wereldoorlog De Duitse bezetter trachtte reeds zomer 1940 het normale leven zo veel mogelijk op gang te brengen. De havens dienden spoedig te worden vrijgemaakt en ook voor gezonken schepen had de bezetter belang stelling. Op 1 augustus lichtte men de Luctor et Emergo en deze verdween naar de sloper, de Schouwen onderging hetzelfde lot. De kopladingsboot Prinses Juliana werd op 15 augustus in Breskens gelicht en kort daarna de Prins Hendrik. Daarna volgden de drie zijladingsboten Prins Willem I, Koningin Emma en Ooster- schelde. Al de geborgen veerschepen gin gen naar de Scheldewerf in Vlissingen voor verder herstel. Na lichting van de Prins Hendrik besloot de provincie deze boot met ruim zeven meter te verlengen. De Prinses Juliana kreeg tij dens haar herstel een motor met een hoger vermogen. Als gevolg van deze werkzaam- April 2003 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 9