De Prins Hendrik werd in Breskens tot zinken gebracht. Opname: Na berging ligt het vaartuig bij
de Scheldewerf, zomer 1940 (Fotocollectie Cor Heijkoop)
schelde, Prinses Juliana en de Prins
Hendrik deel uit van de eigentijdse 'PSD
troepentransport-vloot', die werd ingezet
tussen Vlissingen en Breskens om terug
trekkende Franse eenheden te vervoeren.
Op 17 mei 1940 kwam de Koningin Emma
in aanvaring met een Franse torpedoboot-
jager en moest om zinken te voorkomen bij
Breskens op de Zaten worden gezet.
Op 18 mei hadden de Franse eenheden
geen keus. Om te voorkomen dat de overi
ge vier schepen in Duitse handen vielen
werden de tijdelijke troepentransportsche
pen opzettelijk in de haven van Breskens
tot zinken gebracht. Hetzelfde lot trof ook
schepen van het loodswezen, de Rotter-
damsche Tramweg Maatschappij (RTM) en
vissersvaartuigen.
Zoals we zagen had de Marine ook belang
stelling getoond voor de veerboten Luctor
et Emergo en Schouwen. Beide vaartuigen
kwamen op 10 mei 1940 in actieve dienst
als hospitaalschip.
Tijdens een zwaar bombardement op
12 mei 1940 in Vlissingen kreeg de Luctor
et Emergo een voltreffer en zonk. Hierbij
waren vele slachtoffers te betreuren.
Met de Schouwen was het niet veel beter
gesteld. Dit vaartuig werd op 18 mei bij
Hoofdplaat door terugtrekkende Franse
eenheden in de brand gestoken en tot zin
ken gebracht.
De veerdiensten tijdens de Tweede
Wereldoorlog
De Duitse bezetter trachtte reeds zomer
1940 het normale leven zo veel mogelijk
op gang te brengen. De havens dienden
spoedig te worden vrijgemaakt en ook voor
gezonken schepen had de bezetter belang
stelling.
Op 1 augustus lichtte men de Luctor et
Emergo en deze verdween naar de sloper,
de Schouwen onderging hetzelfde lot.
De kopladingsboot Prinses Juliana werd op
15 augustus in Breskens gelicht en kort
daarna de Prins Hendrik.
Daarna volgden de drie zijladingsboten
Prins Willem I, Koningin Emma en Ooster-
schelde. Al de geborgen veerschepen gin
gen naar de Scheldewerf in Vlissingen voor
verder herstel.
Na lichting van de Prins Hendrik besloot de
provincie deze boot met ruim zeven meter
te verlengen. De Prinses Juliana kreeg tij
dens haar herstel een motor met een hoger
vermogen. Als gevolg van deze werkzaam-
April 2003
7