de matrozenopleiding moesten worden ge regeld. Sonnenberg kreeg nog wel orders te voor komen dat gegevens over spertonnen, ont- glippers en snijwerktuigen uitlekten, geheel naief was onze marineleiding dus niet! Voor de huisvesting van de officieren moesten drie kamers in hotel Britannia ge reserveerd worden. Omdat het programma aan Berlijn moest worden doorgegeven was een snelle rege ling gewenst. De ondercommandant in Vlissingen liet er geen gras over groeien. Binnen enkele da gen stuurde hij het volgende programma aan zijn chef: Maandag 29 april: 11.47 uur aankomst te Vlissingen en onderbrenging van de officieren in hotel Brittannia 14.00 uur bespreking over de mijnenveeg- dienst Dinsdag 30 april: v/m bezoek aan de Koninklijke Maatschappij De Schelde n/m autotocht over Walcheren gevolgd door een diner bij de ondercommandant. Woensdag 1 mei: vaartocht met de Douwe Aukes en de M 1/M 4, waarna vertrek naar Willemsoord. Als begeleider zou optreden luitenant-ter- zee G.B. Fortuyn, een der officieren die in het najaar van 1934 Kiel had bezocht. Wij mogen aannemen dat de officieren op 29 april om 11.47 uur met D 138 in Vlissingen zijn aangekomen. Deze trein be stond uit slaap- en zitrijtuigen uit Altona, Berlijn, Dresden en Leipzig. De bezoekers kwamen uit Berlijn. Ongetwijfeld zal de Marineleitung de reis naar Vlissingen met hen hebben besproken: hoe zich op te stel len, waar op te letten, inlichtingen te verza melen en voorzichtig te zijn met het ver strekken van informatie over de Kriegsmarine. Over de aankomst in Vlissingen, ontvangst en onderbrenging in hotel Britannia zwijgen de documenten, ook de Vlissingsche Courant vermeldt er niets over. Het is alsof de bezoekers achter een rookgordijn zijn verdwenen. Hun aanwezigheid kan echter worden afge leid uit de journalen van Hr. Ms. Douwe Aukes en Hr. Ms. M 4. Dat van de Douwe Aukes vermeldt: Reewacht 30 april 1935: Stomen naar Spijkerplaat. Houden nabij spitse ton op en neer. Oefenen personeel werprol. Houden oefening boogstomen voor officieren. Houden oefening boeipik- ken voor officieren. Stomen naar de haven. Meren te 11.30 uur over SB langs buiten ponton. Hijsen geus en topvlaggen ter ge legenheid der verjaardag van H.K.H. Prinses Juliana. Vastwerken. Laten passa gieren. Woensdag 1 mei 1935: 7.30 ontmeren. Stomen naar Spijkerplaat, leggen 10 stuks mijnen 1921. Zijn te 9 uur klaar met het diepen der geworpen mijnen. Beginnen hierna met het lichten der mijnen. Hebben om 11.20 uur nog 2 mijnen niet Het Vlissingse station uit 1894, waar de heeren uit Duitsland aankwamen. (Fotocollectie Gemeente archief Vlissingen) Oktober 2003 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 19