een duidelijk en human special interest programma is. De verhaallijnen volgen de beste documentaire tradities. Omdat de Stoomvaart Maatschappij Zee land niet meer bestaat wordt de documen taire voor een groot deel opgebouwd uit historisch (archief)materiaal, aangevuld met gedramatiseerde beelden, interviews (overigens zonder interviewer of vraagstel ling in beeld), artikelen en ander relevant materiaal (amateuropnamen e.d.). Hierbij komen de volgende thema's aan de orde: - geschiedenis en teloorgang SMZ, het einde van een markant tijdperk; afschuw STENA-variant; hoe men aan boord werkte, protocol, gezagsverhoudingen, kleding, ervaringen passagiers; - de schepen (opbouw vloot, details, werkbaarheid, empirische gegevens, de werven, de ongelukken en rampen; de vloot tijdens de oorlog); de politieke achtergrond en economi sche geschiedenis van de Zeeland (van postvaart tot efficiënt personen- en vrachtvervoer; relatie spoorwegen; be lang binnen de algehele Nederlandse scheepvaart; Nederlandse laakbare po litiek inzake aanbestedingen; importan tie Vlissingen/ Hoek van Holland). Veel gesproken woord zal worden verluch tigd met materiaal van de besproken wer ven (zowel archief als recent filmmateriaal), gescande en bewerkte krantenartikelen en ander printmateriaal, reclame-uitingen en dergelijke. Als rode draad door het programma wordt de levensloop van het ms Koningin Wilhel- mina gevolgd: van ontwerp (1957) tot sloop in India (2001). De voice-over vertelt als in een roman haar levensgeschiedenis. Amateur- en journaal beelden, eigen gemaakte dia's, ontwerp- schetsen, logboeken, reclamefoto's, bewe gende beelden en close-ups rond de in het Maritiem Museum Prins Hendrik aanwezig zijnde modellen van de Wilhelmina. Het programma eindigt dramatisch en in grootse vorm: immers, naast de teloorgang van het ooit zo spraakmakende bedrijf SMZ verdwijnen tevens de traditionele veerdien sten over het Kanaal in hun conventionele vorm. Straalaangedreven catamarans ver drijven definitief ieder vleugje zeevaart- romantiek naar boeken en romantische films: snelheid, efficiency, winstbejag! De Tunnel! Sterker: de hele Nederlandse scheepvaart, van scheepsbouw tot zeevisvaart, staat onder druk en raakt bekneld door internationale regelgeving en exorbitant gedrag van over heden en vakbonden. Bilateraal en pan-Euro- pees overleg bedreigt en laat uitsterven... De Wilhelmina is gestorven. Eenzaam makende beelden van bijna naakte en zwetende sloebers op stranden in India maken zonder pardon een einde aan schepen en hun glorie van ooit. Schroot resteert, roest, dood. Een herinnering. Als vijftienjarige jongen heb ik in eerste in stantie als kapiteinsbediende in algemene dienst op het ms Koningin Wilhelmina mijn eerste schreden als 'zeeman' mogen zetten om vier zomers later te eindigen als shop keeper van de taxfreeshop aan boord van diezelfde Wilhelmina. Tijdens die vier zomers tekende ik veel er varingen op in een klein, inmiddels zwaar beduimeld notitieboekje: zo raakte ik mijn stad-Groningse accent binnen 24 uur kwijt onder druk van de Bargoens kwelende scheepsbemanning, '...die dat ventje wel even wat zouden bijbrengen...'. Aldus ge schiedde, het werkte. Ik kwam versneld in de adolescentie terecht en was trots op mijn smetteloze uniform. Van een kombuisbrand tot het overvaren van een vermoedelijk Duits zeejachtje, van het overboord slaan van een Engelse voet balhooligan tijdens kalme zee tot het smok kelen van drank en parfum, van het leren bakken en braden van vlees en vis tot het poetsen van schoenen en goudgalon, van het ruimen van zeeziektebraaksel tot een indringend avontuurtje met een 'zomerste- wardess', van het leren drinken van Dram buie tot het niet meer willen verschijnen op sloepenrol. Er is veel gebeurd. 4 Der Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 6