Het ss Mecklenburg liggend in 1931 aan de afbouwkade van de Koninklijke Maatschappij De Schelde voor verbouwing en verbetering. In de Tweede Wereldoorlog heeft dit schip een nadrukkelijke rol gespeeld, onder andere bij de landing in Normandië. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen: bruikleen J.J.W. Weug) Deze verhalen, in combinatie met allerhan de empirische en andere gearchiveerde ge gevens vormen de garantie voor een boei end en hier en daar wellicht ontroerende context. De film wordt geproduceerd in eigen beheer, dat wil zeggen dat deze pas na de beoogde première aan een omroep ter uit zending wordt aangeboden. Dit om redac tionele bemoeienis tijdens de productie te voorkomen waardoor gevoelige, misschien emotionele, politiek belastende of het dag licht niet verdragende thema's op voorhand worden vermeden. Overigens hebben AVRO (Close-up) en MPS (Het Uur van de Wolf) reeds interesse getoond. Ten aanzien van die laatste categorie, ge voelige thema's, is het zorgvuldig samen gestelde redactieteam, waaronder een conservator van het Maritiem Museum Rot terdam, een aantal duistere fragmenten te gen gekomen in de diverse geconserveer de archieven rond de SMZ. Tot op het moment van verschijnen van dit nummer van Den Spiegel is men nog altijd zoeken de naar antwoorden op vele vragen. Zo is het zeer velen ontgaan of althans on bekend dat er in de vroege meidagen van 1940 delen van een Spaans goudtransport wel zijn ingescheept in Vlissingen maar nooit in Engeland zijn aangekomen. Om maar een voorbeeld te noemen. De film volgt, zoals gezegd, een aantal re dactionele lijnen. Natuurlijk speelt de politiek-economische geschiedenis van de Zeeland een promi nente rol in het geheel. Hierbij kunnen mis schien vragen worden gesteld bij het destijds koninklijke initiatief tot oprichting, de sociaal-maatschappelijke invloed op en in de gemeenschap Vlissingen, het infra structurele belang voor het Nederlands en Duitse achterland (en verder!), de vloot, de rol van de Zeeland tijdens Eerste en Tweede Wereldoorlog (twee schepen heb ben een nadrukkelijke rol gespeeld tijdens diverse operaties, waaronder de landing in Normandië en later in Indonesië waarna ze wederom werden verbouwd als ferryschip), de beslissing de operatie voort te zetten in Hoek van Holland en de betekenis voor Vlissingen respectievelijk de Hoekse bevol king qua werkgelegenheid en economische input. Ook de relatie tussen Koninklijke Maatschappij De Schelde en de Zeeland komt voor het voetlicht, evenals het socia le beleid en de invloed van de spoorwegen. De overname en dus teloorgang van de Zeeland door de Stenaline in 1989, wat achteraf toch vijandig was, worden ook be licht, evenals de toekomst. Uiteraard bestaan er honderden anekdotes, geruchten en roddels die, goed doorgelicht op bewijsbare inhoud, zullen worden ver teld door ex-werknemers van de SMZ. 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 8