En gel and va art: Anchor's Away... Geschiedenis van een veerdienst Erik W. Huizinga 'Van de vele vrouwen die ik liefhad was zij, Wilhelmina, mogelijk de liefste. Velen verafschuwden haar onbedoelde arrogan tie maar ik hield onvoorwaardelijk van haar. Haar doordringende, soms penetrante lucht, haar aantrekkelijke ronde vormen, haar ietwat in de hoogte priemende neus. Haar markante verschijnen had iets chiques. Zij verbeeldde de vrijheid waar ik als jonge jongen zo heftig naar verlangde en af en toe droom ik nog over haar en ik zal haar ooit aan de sluipende vergetelheid onttrekken...' In juni 1875 werd de Stoomvaart Maat schappij Zeeland (SMZ) opgericht. Aanvankelijk vanuit Vlissingen naar Sheer- ness maar vanaf 1876 naar Queenborough (in 1912 werd Folkestone de Engelse counterhaven om uiteindelijk in 1927 door Harwich te worden vervangen). Later wer den vanuit Hoek van Holland geregelde veerdiensten onderhouden met Engeland voor het vervoer van post, vracht en pas sagiers. Deze vormden daarmee een be langrijke infrastructurele schakel tussen het Europese continent en het Verenigd Koninkrijk. Het markante logo van de SMZ, een eer- tijdse lampenier die het Kanaal omarmt, spreekt bij velen, ook heden ten dage nog, tot de verbeelding en werd in Europa alom herkend en geassocieerd met betrouwbaar heid en accuratesse. De maatschappij die meer dan honderd jaar mocht bestaan en in 1877 reeds het predikaat Koninklijk kreeg, werd mede op gericht door Z.K.H. Prins Hendrik, broer van Koning Willem lil; reden waarom veel schepen uit de vloot, veertien van de in to taal tweeëntwintig stuks, koninklijke namen meekregen. In december 2003 hoop ik mijn documen taire over opkomst en ondergang van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland in Vlissingen in première te laten gaan. De voorbereidingen van de film hebben in totaal zo'n drie jaar geduurd. Dit audiovisuele werkstuk rond één van Zeeland's belangrijke economische erfgoe deren wordt een ruim 60 minuten durende confrontatie met vergankelijkheid zonder de toekomst uit het oog te verliezen. Toe komst kan slechts bestaan bij de gratie van het verleden. De documentaire ENGELANDVAARTis be doeld voor een groot publiek, hoewel het Vanaf het begin is het postvervoer belangrijk geweest voor de Stoomvaartmaatschappij Zeeland. Reeds in 1875, met de eerste verbinding Vlissingen-Sheerness, werd post vervoerd. Het oudst bekende poststuk is een brief, op 9 september 1875 verzonden vanuit Rotterdam via Vlissingen-Sheerness naar Londen. (Privécollectie) Oktober 2003 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2003 | | pagina 5