rnuZEEum-rrieuws
De zee geeft en de zee neemt...
Iris Laboyrie
In 1907 werd op de Engelse werf Swan
Hunter Wigham - Richardson in New
castle het stoomschip de Whimbrel te wa
ter gelaten. Het schip onderhield een ver
binding tussen Engeland en het Europese
continent.
maatregelen. De lading werd zo veel moge
lijk geborgen en daarna werden er net zo
lang explosieven gebruikt tot de resten van
schip nog maar twee meter boven de zee
bodem uitstaken. In de loop van de jaren
voeren steeds grotere schepen naar
Antwerpen en nam de diepgang van de
schepen toe. In 1980 nog moest men stop
pen met het laten ontploffen van het schip.
Bewoners aan de boulevard van Vlissingen
klaagden omdat zij de schokken voelden
en bang waren voor scheuren in hun wo
ningen.
Eind januari 1926 vertrok het naar Ant
werpen. Het schip had onder andere een la
ding Singer-naaimachines aan boord.
Deze zouden in de Belgische havenstad
overgeladen worden met als eind-bestem
ming de Belgische kolonie Kongo. Op 2 fe
bruari 1926 bereikte het schip de rede van
Vlissingen. Vrij onverwacht voer een ander
schip achterop het schip, waarna het schip
water maakte. Ondanks pogingen van de
bemanning helde het
schip als snel naar
stuurboord en zonk de
Whimbrel nog geen
1100 meter van de oude
binnenstad van Vlis
singen. Elfhonderd me
ter verderop lagen pla
ten waar regenwulpen
foerageren (Whimbrel is
Engels voor regen
wulp)...
In 1999 zijn uiteindelijk de overgebleven
wrakresten geborgen. Met een grote grijper
werden de laatste resten van het schip aan
de wal gelegd, in afwachting van een roem
loos einde in de Hoogovens.
In datzelfde jaar werd 1100 meter van de
plaats waar de Whimbrel was gezonken,
gestart met de bouw van een nieuw mu
seum, het Zeeuws maritiem muZEEum.
Eeuwenlang heeft de Zeeuw gestreden niet
tegen, maar met het water. Land verdween
in de golven, maar land werd ook weer
Het schip lag nu midden
in het belangrijke vaar
water van de Wester-
schelde. De Rijksover
heid nam geen halve
24
Den Spiegel