verstrekt en het Rode Kruis zorgde voor de behandeling van schurft. Dat laatste trad op door het gebrek aan waswater. De be handeling werd uitgevoerd in het oude gasthuis in de Hellebardierstraat waar nu het Gemeentearchief is gevestigd. De tweede sectie De tweede sectie van het Militair Gezag be stond uit een marinedetachement van de Koninklijke Marine. Deze was ondergebracht in het kantoor van notaris Paap dat stond in de straat westelijk van het Kleine Dok van de KMS. Hun taak was meervoudig. Panden aan de westzijde van het Droogdok, derde pand van rechts het kantoor van Notaris Paap. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) Allereerst moest de rivier de Schelde weer geschikt gemaakt worden en beveiligd voor de transporten die door de koop vaardij naar Antwerpen moesten worden vervoerd. Met mijnenvegers werden zo genaamde straten geveegd en werden zee- mijnen onschadelijk gemaakt. Het Loods wezen zorgde vervolgens voor bebakening. Daarnaast moest de KMS zo snel mogelijk beschikbaar komen voor de reparatie en onderhoud van Marine en Koopvaardij schepen. De sluizen van de Buitenhaven waren deels vernield of zwaar beschadigd door bombar dementen en het opblazen door de Duitse bezetting. Zij moesten snel door middel van noodvoorzieningen weer bruikbaar gemaakt worden, zodat de KMS bereikbaar werd. Het marinedetachement bood ook hulp bij het herstel van gas-, water- en elektriciteits leidingen. Daarnaast werd hulp geboden bij noodherstel van woningen en bedrijven. Het marinecommando had vergaande be voegdheden maar was meer geïnteresseerd in overleg dan in uitoefening van dwang. Vandaar dat de firma Rietschoten en Houwens gevraagd werd om de trans formatorhuizen en installaties in openbare gebouwen weer in orde te maken en in ge bruik te stellen. De KMS heeft in overleg met het detachement huizen en andere gebouwen water- en winddicht gemaakt in de oude stad. Daarvoor werden de timmer lieden ingezet. Het detachement verstrekte asfaltpapier en spijkers en zogeheten Windolite. Hout had de KMS nog in voor raad liggen bij Bouwmeester en Borsius in Middelburg. Ook de inwoners zelf droegen een steentje bij. Zij konden voor kleine reparaties asfaltpapier en Windolite ver krijgen om zodoende weer een waterdicht dak en licht in de dichtgetimmerde wonin gen te krijgen. De Buitenhaven was door de Duitse bezet ting door middel van tot zinken gebrachte schepen geblokkeerd. Dat waren zoge naamde versperringsschepen geladen met torpedonetten en veerboten van de PSD. De haven moest dus snel van wrakken vrij gemaakt worden om de toegang naar de KMS mogelijk te maken. Er was veel kennis aanwezig bij de Schelde en Bijkers Aan nemingsbedrijf over het lichten van schepen. Daardoor konden deze redelijk snel worden verwijderd uit de havenmond. Schepen ge laden met torpedonetten werden gelicht en gevaren naar het gat in de Molledijk, waar na zij gevuld werden met zand. Zij liggen nog steeds in de duintjes bij het Nolle- strand! De veerboot Prins Bernhard werd in stukken gesneden en verplaatst naar het slik, oostelijk van de landingsplaats. Der gelijke werkzaamheden waren echter alleen mogelijk met de voortreffelijke hulp van de Royal Navy die op verzoek van het marine commando bergingsschepen en bokken 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2004 | | pagina 22