verstrekt en het Rode Kruis zorgde voor de
behandeling van schurft. Dat laatste trad
op door het gebrek aan waswater. De be
handeling werd uitgevoerd in het oude
gasthuis in de Hellebardierstraat waar nu
het Gemeentearchief is gevestigd.
De tweede sectie
De tweede sectie van het Militair Gezag be
stond uit een marinedetachement van de
Koninklijke Marine.
Deze was ondergebracht in het kantoor van
notaris Paap dat stond in de straat westelijk
van het Kleine Dok van de KMS.
Hun taak was meervoudig.
Panden aan de westzijde van het Droogdok, derde
pand van rechts het kantoor van Notaris Paap.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
Allereerst moest de rivier de Schelde weer
geschikt gemaakt worden en beveiligd
voor de transporten die door de koop
vaardij naar Antwerpen moesten worden
vervoerd. Met mijnenvegers werden zo
genaamde straten geveegd en werden zee-
mijnen onschadelijk gemaakt. Het Loods
wezen zorgde vervolgens voor bebakening.
Daarnaast moest de KMS zo snel mogelijk
beschikbaar komen voor de reparatie en
onderhoud van Marine en Koopvaardij
schepen.
De sluizen van de Buitenhaven waren deels
vernield of zwaar beschadigd door bombar
dementen en het opblazen door de Duitse
bezetting. Zij moesten snel door middel
van noodvoorzieningen weer bruikbaar
gemaakt worden, zodat de KMS bereikbaar
werd.
Het marinedetachement bood ook hulp bij
het herstel van gas-, water- en elektriciteits
leidingen. Daarnaast werd hulp geboden bij
noodherstel van woningen en bedrijven.
Het marinecommando had vergaande be
voegdheden maar was meer geïnteresseerd
in overleg dan in uitoefening van dwang.
Vandaar dat de firma Rietschoten en
Houwens gevraagd werd om de trans
formatorhuizen en installaties in openbare
gebouwen weer in orde te maken en in ge
bruik te stellen. De KMS heeft in overleg
met het detachement huizen en andere
gebouwen water- en winddicht gemaakt in
de oude stad. Daarvoor werden de timmer
lieden ingezet. Het detachement verstrekte
asfaltpapier en spijkers en zogeheten
Windolite. Hout had de KMS nog in voor
raad liggen bij Bouwmeester en Borsius in
Middelburg. Ook de inwoners zelf droegen
een steentje bij. Zij konden voor kleine
reparaties asfaltpapier en Windolite ver
krijgen om zodoende weer een waterdicht
dak en licht in de dichtgetimmerde wonin
gen te krijgen.
De Buitenhaven was door de Duitse bezet
ting door middel van tot zinken gebrachte
schepen geblokkeerd. Dat waren zoge
naamde versperringsschepen geladen met
torpedonetten en veerboten van de PSD.
De haven moest dus snel van wrakken vrij
gemaakt worden om de toegang naar de
KMS mogelijk te maken. Er was veel kennis
aanwezig bij de Schelde en Bijkers Aan
nemingsbedrijf over het lichten van schepen.
Daardoor konden deze redelijk snel worden
verwijderd uit de havenmond. Schepen ge
laden met torpedonetten werden gelicht en
gevaren naar het gat in de Molledijk, waar
na zij gevuld werden met zand. Zij liggen
nog steeds in de duintjes bij het Nolle-
strand! De veerboot Prins Bernhard werd in
stukken gesneden en verplaatst naar het
slik, oostelijk van de landingsplaats. Der
gelijke werkzaamheden waren echter alleen
mogelijk met de voortreffelijke hulp van de
Royal Navy die op verzoek van het marine
commando bergingsschepen en bokken
20
Den Spiegel