Bouwnr. 214, de 'Willem Ruys' liggend op de helling. De foto is waarschijnlijk genomen vanuit de
Hobeinstraat. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
stuurde om te helpen. Zij hadden materia
len en duikers die door middel van schiet-
patronen nagels in de reparatieplaten scho
ten en zo de gaten in de schepen dichtten.
De sluizen bruikbaar maken was een
lastiger karwei. Van de grote sluis waren de
taatspotten gelukkig gespaard gebleven
zodat met een bok de deuren gelicht en
vervangen konden worden door de reserve
deuren die altijd in opslag stonden. Door
middel van lieren en takels van de KMS
konden zij weer werken. Voor de kleine
sluis lukte dat niet. Er moest een hefbrug
aangebracht worden die 'geleend' werd van
de kleine aanlegsteiger van de PSD. Een
hefdeur werd gemaakt en gehangen aan dit
portaal, waardoor men in ieder geval de
waterstand in het Kanaal kon regelen.
Op de Noordhelling van de KMS was bouw-
nummer 214, het later tot Willem Ruys ge
doopte passagiersschip in aanbouw. Het
had koudwaterverdamperinstallaties aan
boord. Hiermee kon met de stoomkranen
van de KMS en het kanaalwater zuiver
drinkwater geproduceerd worden. Niet ge
noeg, maar wel voldoende om elke dag een
emmer water aan de Vlissingse gezinnen
te geven. Het werd door tankauto's in de
straten bij de huizen gebracht.
Op de hoek van Aagje Dekenstraat en de
Scheldestraat stond de elektrische centrale
van de KMS. Deze was nauwelijks bescha
digd. De generatoren werden aangedreven
door Sulzermotoren die door de KMS zelf
waren vervaardigd. Het marinedetachement
verstrekte dieselolie totdat de PZEM-cen-
trale op de Koningsweg weer stroom kon
leveren waardoor de stad weer van stroom,
water en gas voorzien was.
Door al deze maatregelen, genomen door
het Militair Gezag, was de stad weer snel
op orde en kon men in december met vol
doening constateren dat de chaos voorbij
was en het gewone leven, met uiteraard de
nodige beperkingen, weer opgepakt kon
worden. Dit kon echter nog niet in het
ondergelopen deel van de stad. Dat moest
wachten totdat de dijken in 1946 gesloten
waren.
Oktober 2004
21