De Prinses Beatrixschool in 1955. (Fotocollectie Evelien Geuze-Tazelaar)
de school die door het kind in de winter
periode werd bezocht, de mentorschool ge
noemd. Deze gaf als regel de leermiddelen
mee voor de reisperiode, zo mogelijk
vergezeld door een handelingsplan. Deze
individuele aanpak vereiste veel van de
leerkrachten, vandaar dat de leerlingen-
schaal, normaal officieel voor de rijdende
school 1 op 16, nu door extra taakverlich
ting teruggebracht kon worden tot 1 op 12.
Kleuteronderwijs
Tot 1980 hoort de kleuter nog niet bij de rij
dende school. Ook gedurende de winterpe
riode zijn de ouders zich nog niet goed be
wust van de waarde van kleuteronderwijs.
In 1980 start een experiment in Amsterdam
en Roermond, de zogenaamde 'kleutercar-
rousel' als voorbereiding op een eventuele
subsidie. Er worden ouderavonden georga
niseerd, speel-leer-pakketten uitgedeeld.
De vrijgekomen woonauto van de Prinses
Beatrixschool wordt geschikt gemaakt voor
het experiment. In 1984 bezit de Stichting
drie bussen met een uitschuifbare zandbak.
Hoewel de ruimte en het aanbod in verhou
ding gering is, horen de kleuters er nu
helemaal bij!
In 1979 komt van het Circus Holiday het
verzoek om - zoals voor kermiskinderen -
ook aan meereizende kinderen van de cir
cussen de gelegenheid te bieden om vol
waardig onderwijs te genieten. In 1980
wordt het circusonderwijs gestart, het mi
nisterie werkt weer mee. De toenmalige
staatssecretaris Hermes opent de school,
die 111 lesdagen bij het circus blijft en 90
verschillende plaatsen aandoet. Er wordt
les gegeven aan drie nationaliteiten.
Het verschil met de kermisbevolking is, dat
de circuspopulatie vrijwel constant is, maar
dat er meer nationaliteiten zijn. De eerste
leerkracht van de circusschool De Trapeze,
mevrouw Rutjes, vertelde: 'De school ver
trekt in maart uit de winterstalling en komt
in november terug. In de turbulente wereld
van het circus van reizen, opbouwen en af
breken is de school een voorbeeld van rust
en regelmaat gebleken. Er komen leerlin
gen uit allerlei landen. Ik heb lesgegeven in
het Nederlands, Duits, Tsjechisch, Frans,
Spaans en Russisch. Vermenigvuldigen lukt
altijd!'
Samenwerking in het kader van de Euro
pese eenwording betekent méér contacten,
dat is in het belang van de trekkende be
roepsbevolking. In 1991 mag de school
Januari 2005
5