De Prinses Beatrixschool in 1955. (Fotocollectie Evelien Geuze-Tazelaar) de school die door het kind in de winter periode werd bezocht, de mentorschool ge noemd. Deze gaf als regel de leermiddelen mee voor de reisperiode, zo mogelijk vergezeld door een handelingsplan. Deze individuele aanpak vereiste veel van de leerkrachten, vandaar dat de leerlingen- schaal, normaal officieel voor de rijdende school 1 op 16, nu door extra taakverlich ting teruggebracht kon worden tot 1 op 12. Kleuteronderwijs Tot 1980 hoort de kleuter nog niet bij de rij dende school. Ook gedurende de winterpe riode zijn de ouders zich nog niet goed be wust van de waarde van kleuteronderwijs. In 1980 start een experiment in Amsterdam en Roermond, de zogenaamde 'kleutercar- rousel' als voorbereiding op een eventuele subsidie. Er worden ouderavonden georga niseerd, speel-leer-pakketten uitgedeeld. De vrijgekomen woonauto van de Prinses Beatrixschool wordt geschikt gemaakt voor het experiment. In 1984 bezit de Stichting drie bussen met een uitschuifbare zandbak. Hoewel de ruimte en het aanbod in verhou ding gering is, horen de kleuters er nu helemaal bij! In 1979 komt van het Circus Holiday het verzoek om - zoals voor kermiskinderen - ook aan meereizende kinderen van de cir cussen de gelegenheid te bieden om vol waardig onderwijs te genieten. In 1980 wordt het circusonderwijs gestart, het mi nisterie werkt weer mee. De toenmalige staatssecretaris Hermes opent de school, die 111 lesdagen bij het circus blijft en 90 verschillende plaatsen aandoet. Er wordt les gegeven aan drie nationaliteiten. Het verschil met de kermisbevolking is, dat de circuspopulatie vrijwel constant is, maar dat er meer nationaliteiten zijn. De eerste leerkracht van de circusschool De Trapeze, mevrouw Rutjes, vertelde: 'De school ver trekt in maart uit de winterstalling en komt in november terug. In de turbulente wereld van het circus van reizen, opbouwen en af breken is de school een voorbeeld van rust en regelmaat gebleken. Er komen leerlin gen uit allerlei landen. Ik heb lesgegeven in het Nederlands, Duits, Tsjechisch, Frans, Spaans en Russisch. Vermenigvuldigen lukt altijd!' Samenwerking in het kader van de Euro pese eenwording betekent méér contacten, dat is in het belang van de trekkende be roepsbevolking. In 1991 mag de school Januari 2005 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 7