Frederik V van de Palts en Elisabeth Stuart Een vergelijking tussen twee geschilderde afbeeldingen drs. Ron J.W.M. Brand In Den Spiegel van juli 1998 verscheen een artikel van A.A. Noest over de aankomst van Frederik V van de Palts en zijn echtgenote Elisabeth Stuart op de rede van Vlissingen op 29 april 1613. Noest behandelt in dit artikel deze gebeurtenis aan de hand van het schilderij, dat de beroemde Haarlemse zeeschilder Hendrick Cornelisz. Vroom (1566-1640) er in 1623 van maakte en dat zich bevindt in de collectie van het Frans Halsmuseum in Haarlem. Er bestaan echter meer geschilderde versies van zowel de aankomst van het pas getrouwde paar in Vlissingen als ook van het vertrek vanuit het Engelse Margate. Van de vertrekscène bestaan vier versies, die door de Utrechtenaar Adam Willarts zijn geschilderd, en van de aankomst zijn zeven uitbeeldingen bekend. Van deze zeven zijn er drie door Willarts geschilderd en zijn er verder de hierboven genoemde versie door Vroom, een uitbeelding door de Amster dammer Abraham de Verwer en een door Cornelis Claesz. van Wieringen, die net als Vroom uit Haarlem kwam. Ook is er een gravure in vier bladen bekend naar Adriaen van de Venne, uitgegeven door Jan Pietersz. van de Venne. Het verblijf van Frederik en zijn vrouw Elisabeth in Den Haag vanaf 1620 ver klaart de hausse in schilderijen van met na me de aankomst in Vlissingen. Het Huis van Oranje-Nassau wilde de van huis ver dreven jonge neef en nicht steunen. Frederik was namelijk de kleinzoon van Willem van Oranje en de prinsen Maurits en Frederik Hendrik waren zijn ooms. Die steun was bedoeld om het imago van het paar op te krikken. Daarnaast speelden ook politieke overwegingen een rol: de ver houding tot en de steun van Engeland in de strijd tegen Spanje. De veelvuldige uitbeel ding van het onderwerp wordt wellicht ook verklaard door de loyaliteit van de Republiek aan de twee protestantse vorsten, die in de Nederlanden hulp zochten tegen de katho lieke keizer. In het vervolg van dit artikel richt ik mij op de aankomstscène en wel twee versies in het bijzonder. Alle verschillende uitbeeldin gen van de aankomst richten zich op de Prince Royal, het grote viermastschip waar mee het koninklijke gezelschap in de Vlissingse haven arriveerde. Het schip wordt omgeven door grote en kleine schepen. Engelse schepen, die de Prince Royal ver gezelden tijdens de overtocht, en Neder landse vaartuigen en jachten, die het schip verwelkomden bij de aankomst. De belangrijkste kunstenaar die deze ge beurtenis vastlegde, is Adam Willarts (1577-1664), een zeeschilder uit Utrecht. Het belangrijkste schilderij van de aan komst door hem gemaakt bevond zich tot voor kort bij kunsthandel Peter Tillou in New York en wordt in dit artikel behandeld. Een tweede geschilderde uitbeelding wordt in dit artikel onder de aandacht gebracht en betreft de versie van de aankomst volgens de Haarlemse zeeschilder Cornelis Claesz. van Wieringen (ca. 1580-1633). Dit schil derij bevindt zich in de collectie van het Frans Halsmuseum. We zullen zien dat on danks dat kunstenaars dezelfde voorstellin gen hebben weergegeven, de manier waar op zij dat deden nogal van elkaar verschilt. 1 De versie volgens Willarts Volgens het verslag van Phineas Pett, de scheepsbouwer van de Prince Royal, die de reis meemaakte, stak zijn schip de Noord zee over om te ankeren voor de kust van April 2005 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 11