Blankenberge bij Oostende op 27 april. De
volgende dag zeilde de vloot naar Sluis,
waar de prinsen Maurits en Frederik
Hendrik aan boord kwamen in het gezel
schap van prins Emmanuel van Portugal.
Na de verwelkoming werd een gezamenlijk
diner genuttigd en brachten de prinsen de
nacht aan boord door.
Een dag later vertrok de Prince Royal naar
Vlissingen en ging het schip op drie mijlen
voor de haven ten anker. Dit was vanwege
de vele gevaarlijke en verraderlijke zand
banken voor de Zeeuwse kust. Een groot
schip als de Prince Royal zou daarin zeker
vastlopen.
In het schilderij van Adam Willarts is een
tamelijk grote afstand te zien tussen de ko
ninklijke vloot en de stad en daarmee lijkt
dit de meest accurate versie van de ge
beurtenis. De Prince Royal ligt temidden
van andere Engelse schepen en het stads
profiel van Vlissingen is aan de linkerkant
slechts vaag zichtbaar in de achtergrond.
Het schip heeft gebolde zeilen en arriveert
vanaf de rechterkant (het zuiden), wat ver
wacht mag worden omdat het schip vanuit
Sluis kwam. Het anker is nog niet uitge
worpen en het lijkt of het schip nog door
vaart. Sloepen zijn echter al uitgezet om
het gezelschap naar de stad te brengen.
Er is gesuggereerd dat Willarts twee ver
schillende dagen in het schilderij bijeen
heeft gebracht: 28 april toen het gezel
schap de drie prinsen ontmoette bij Sluis en
29 april op het moment dat de vloot in
Vlissingen arriveerde. Een bewijs voor deze
theorie is dat de Prince Royal nog steeds
vaart maakt terwijl het koninklijke gezel
schap reeds aan boord is gestapt van de
drie sloepen. Een tweede indicatie voor de
ze suggestie is dat de prinsenjachten in de
voorgrond verwijzen naar de ontmoeting bij
Sluis. De familiewapens van de prinsen
hangen nog aan de masten van de jachten
om aan te geven dat zij zich nog steeds aan
boord bevinden. Dit is ook te zien aan de
vele hoogwaardigheidsbekleders op het
dek.
Het stadsaanzicht
In de linkerbovenhoek van het schilderij is
in de verte het silhouet van Vlissingen vaag
zichtbaar. We zien de stad vanaf de zee
kant, vanuit het zuidzuidoosten. Met behulp
van de gravure van Jan Pietersz. van de
Venne van het panorama van Vlissingen is
het mogelijk verschillende gebouwen te
identificeren. Van links naar rechts zien we
de windmolen op de Leugenaar, de
Gevangentoren, het stadhuis op de Grote
10
Den Spiegel