Blankenberge bij Oostende op 27 april. De volgende dag zeilde de vloot naar Sluis, waar de prinsen Maurits en Frederik Hendrik aan boord kwamen in het gezel schap van prins Emmanuel van Portugal. Na de verwelkoming werd een gezamenlijk diner genuttigd en brachten de prinsen de nacht aan boord door. Een dag later vertrok de Prince Royal naar Vlissingen en ging het schip op drie mijlen voor de haven ten anker. Dit was vanwege de vele gevaarlijke en verraderlijke zand banken voor de Zeeuwse kust. Een groot schip als de Prince Royal zou daarin zeker vastlopen. In het schilderij van Adam Willarts is een tamelijk grote afstand te zien tussen de ko ninklijke vloot en de stad en daarmee lijkt dit de meest accurate versie van de ge beurtenis. De Prince Royal ligt temidden van andere Engelse schepen en het stads profiel van Vlissingen is aan de linkerkant slechts vaag zichtbaar in de achtergrond. Het schip heeft gebolde zeilen en arriveert vanaf de rechterkant (het zuiden), wat ver wacht mag worden omdat het schip vanuit Sluis kwam. Het anker is nog niet uitge worpen en het lijkt of het schip nog door vaart. Sloepen zijn echter al uitgezet om het gezelschap naar de stad te brengen. Er is gesuggereerd dat Willarts twee ver schillende dagen in het schilderij bijeen heeft gebracht: 28 april toen het gezel schap de drie prinsen ontmoette bij Sluis en 29 april op het moment dat de vloot in Vlissingen arriveerde. Een bewijs voor deze theorie is dat de Prince Royal nog steeds vaart maakt terwijl het koninklijke gezel schap reeds aan boord is gestapt van de drie sloepen. Een tweede indicatie voor de ze suggestie is dat de prinsenjachten in de voorgrond verwijzen naar de ontmoeting bij Sluis. De familiewapens van de prinsen hangen nog aan de masten van de jachten om aan te geven dat zij zich nog steeds aan boord bevinden. Dit is ook te zien aan de vele hoogwaardigheidsbekleders op het dek. Het stadsaanzicht In de linkerbovenhoek van het schilderij is in de verte het silhouet van Vlissingen vaag zichtbaar. We zien de stad vanaf de zee kant, vanuit het zuidzuidoosten. Met behulp van de gravure van Jan Pietersz. van de Venne van het panorama van Vlissingen is het mogelijk verschillende gebouwen te identificeren. Van links naar rechts zien we de windmolen op de Leugenaar, de Gevangentoren, het stadhuis op de Grote 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 12