Conclusie Schilderijgegevens De aankomst van Frederik V van de Palts en zijn echtgenote Elizabeth Stuart is door verschillende kunstenaars gebruikt om uit te beelden in de vorm van een prent of schilderij. Gezien het belang van de ge beurtenis is aan te nemen dat opdrachten van het paar zelf, leden van het Huis van Oranje of het stadsbestuur van Vlissingen hieraan ten grondslag hebben gelegen. Er is echter geen zekerheid over. Het schilderij van Van Wieringen werd gekocht door de regenten van het Oudemannenhuis in Haarlem, maar het is niet duidelijk wat voor relatie zij hadden met het verhaal. In alle uitbeeldingen is te zien dat de schil ders de historische feiten vermengden met compositorische eisen. Dit gebeurde wel vaker, ook bij andere genres van schilderij en, zoals stadsgezichten, waar gebouwen ook vaak wat 'mooier' werden weergege ven dan in werkelijkheid. Maar de beschou wers van een dergelijke voorstelling hadden daar geen probleem mee. Men zag direct wat er bedoeld werd en de 'onjuistheden' werden de kunstenaars niet aangerekend. Willarts heeft de aankomst van het konink lijk gezelschap op de meest nauwkeurige manier uitgebeeld, omdat hij de Prince Royal op ruime afstand van de stad heeft geschilderd. Toch heeft hij waarschijnlijk de gebeurtenissen van twee verschillende da gen met elkaar gecombineerd. Van Wieringen deed dat eveneens. Ook heeft hij vanwege compositorische redenen het ad miraalsschip zeer dicht bij de haveningang afgebeeld, hetgeen in werkelijkheid nooit zou hebben gekund. De opdrachtgevers, die er ongetwijfeld geweest zijn, hebben zich hier kennelijk niet aan gestoord. Adam Willarts (1577-1664) Gesigneerd en gedateerd: A Willarts f/16[3][2] Olieverf op doek, 123,5 x 236,5 cm particuliere collectie, voorheen Peter Tillou, Works of Art, Litchfield/New York Cornelis Claesz. van Wieringen (ca. 1580-1633) Gesigneerd: CCVWieringen Olieverf op doek, 110 x 215 cm Collectie Frans Halsmuseum, Haarlem Literatuur - Beschreibung der Reisz: Empfahung desz Ritter- lichen Ordens: Vollbringung des Heyraths: und glücklicher Heimführung des Hern Friede- richen des fünften mitElisabethern des Grosz- mechtigsten herrn Jacobi des Ersten Tochler, [SA.] 1613. Fieter Biesboer e.a., 'Gerestaureerd: Aankomst van Frederik van de Palts en zijn gemalin Elisabeth Stuart te Vlissingen, 29 april 1613', in: Kijken in Frans Halsmuseum/De Hallen, Extra 9 (1983). Ron Brand, 'Bedreven in de konst van schepen en- de see. De marineschilderkunst van Cornelis Claesz. van Wieringen', in: Antiek 30 (1995) 5, p. 203-204. - G.C.E. Crone, De jachten der Oranjes. Historisch en scheepstechnisch overzicht van de jachten der stad houders en vorsten uit het huis van Oranje-Hassau van af het einde der 16e eeuw, Amsterdam 1937. - W.J. Hoogsteder, De schilderijen van Frederik en Elizabeth, Koning en Koningin van Bohemen, ütrecht 1986 (3 vol.). George S. Keyes, Mirror of empire. Dutch marine art of the seventeenth century, Minneapolis etc. 1990, cat. nr. 53-54, p. 201-206. R.L. Koops, Het panorama van Vlissingen van Jan Pietersz. van de Venne (1618-ca. 1726), Middelburg 1986. Steven Rich, 'The arrival at Flushing', in: Tableau 16 (1994) 5, p. 49-55. A. Vreugdenhil, 'De reis met de "Prince Royal" naar Vlissingen', in: Koningen, scheepsbouwers en zee vaarders, Amsterdam 1951, p. 244-262. Naschrift Dit artikel werd voor deze publicatie bewerkt door J.-M. Hangoor, Middelburg 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 18