onderneemt op 30 en 31 oktober niets ten aanzien van de werf. Tijdens zijn gesprek op 30 oktober met generaal Daser, vraagt Aschmann wel om een bewakingscompagnie om de op scherp staande springladingen op de werf te be schermen tegen mogelijke sabotage door het personeel van de werf. Dit wordt hem toegezegd, maar er zijn, zoals wij zagen, geen aanwijzingen, dat dit verzoek uitge voerd wordt. Aschmann vermeldt ook hoe Daser de moedeloosheid en het gebrek aan discipline onder de Duitse troepen schetst. In de vroege morgen van 1 november be gint de landing in de Slikhaven. Aschmann heeft zich dus toch op de geallieerde snel heid van handelen verkeken. Om 07.50 uur stuurt hij Weissmann op weg om de werf op te blazen. Van Dijk kan melden dat deze de werf niet eens meer bereikt heeft en dat het Sprengcommando is verdwenen. Nog dezelfde dag is het Scheldeterrein in geallieerde handen. Een Duitse tegenaan val wordt afgeslagen. De werf en Bouw- nummer 214 zijn gered. Het schip heeft een voorraad van 200 ton drinkwater aan boord. De drinkwaterinstallatie aan boord kan aan het werk Na de oorlog heeft iedereen in Nederland ineens in het verzet gezeten en ontstaan allerlei heldenverhalen. Zo ook in Vlissin- gen de verhalen wie met de eer van de red ding van werf en schip kan gaan strijken. De directie niet, zoals Van Dijk aantoonde. Ook het verhaal van J.J. Martijn kan geen stand houden. Het lijkt geboren uit jaloezie. Taal en Van Dijk onderzoeken een groot aantal verhalen. Steeds ontbreken verban den, namen, aantallen mensen of deskun digen, die het grote karwei, het weghalen De Willem Ruys verlaat Vlissingen in 1947 via de sluizen. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen, Foto Dert) 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 22