Willem Ruys: product van De Schelde en de Rotterdamsche Lloyd dr. Nico Guns Ingenieur L.W. Bast van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Arie Smit had in september 1873 - samen met de marine-ingenieur B.J. Tideman en met bijzondere aanbeveling van Koning Willem lil - besloten een eigen werf voor de bouw van ijzeren schepen te beginnen op de voormalige marinewerf te Vlissingen. Het werd de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Willem Ruys Willemszoon gunde zijn eerste aan een Nederlandse werf verstrekte order aan De Schelde, nadat Arie Smit hem had toegezegd de bouwsom te zullen restitueren indien de schepen niet aan zijn verwach tingen voldeden. De Batavia en de Soerabaja bleken zódanig te voldoen, dat er een lange reeks opdrachten voor tropenschepen volg de, tot en met de prachtige Willem Ruys die in 1947 in de vaart kwam. De nazaten van Fop Smit en Willem Ruys ondertekenden sindsdien vele malen een contract voor de bouw van stoom- en 3 De banden tussen de Ruysen van de Rotterdamsche Lloyd en de Smitten van De Schelde gaan terug naar 1838. Toen werden ?op Smit en Willem Ruys goede bekenden van elkaar tijdens hun gezamenlijke tochten per trekschuit van en naar Amsterdam, waar zij beiden zaken te doen hadden. Fop Smit, een scheepsbouwer uit Kinderdijk, stelde aan Willem Ruys, een reder in Rotterdam voor, om voor hem een zeilschip te bouwen onder aan trekkelijke condities. Zulks geschiedde. Het werd het barkschip Cornells Wernard Eduard. Ruim 40 jaar later vroeg Arie Smit (een kleinzoon van Fop Smit) aan Willem Ruys Willemszoon (een zoon van Willem Ruys), om voor hem een stoomschip te bouwen onder aantrekkelijke condities. Zulks ge schiedde. Het werden zelfs twee stoom schepen: de Batavia en de Soerabaja. Ingenieur J. Blokland Visser van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. April 2005

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 5