Ingenieur C. Kapsenberg van de Koninklijke
Maatschappij De Schelde
motorschepen voor de vaart op Nederlands-
Indië door de Stoomvaartmaatschappij
Rotterdamsche Lloyd, later Rotterdamsche
Lloyd NV.
In de zomer van 1938 bestelde de Lloyd bij
De Schelde een schip dat negen jaar later
als Willem Ruys haar maidentrip naar
Batavia maakte.
Reeds in 1929 ontwierp ir. Jan Blokland
Visser, scheepsbouwkundig hoofdingenieur
van De Schelde, een ontwerpschets voor
een nieuw mailschip voor de Rotterdam
sche Lloyd. Het moest - zo hoopte de werf -
de opvolgster worden van de Baloeran en
de Dempo.
Dit initiatief van De Schelde lag voor de
hand. De Lloyd had steeds haar ontwerp
opdrachten voor de 'Statige Dochters van
de Heren Ruys' aan De Schelde verstrekt,
met als adagium: 'Graag een nieuw schip,
naar het voorbeeld van het vorige, maar
wel iets groter en sneller.' Het staat buiten
kijf dat de Lloyd vanuit haar rederij-exper
tise en haar verantwoordelijkheid als op
drachtgever de initiële uitgangspunten en
richtlijnen verstrekte. Maar tot en met 1930
stelden de bouwmeesters van De Schelde
de concrete scheeps- en werktuigbouw
kundige ontwerpplannen op en verzorgden
zij de uitwerkingen daarvan.
Nadat het ontwerp- en tekenwerk voor de
Baloeran en de Dempo bij De Schelde in de
loop van 1929 achter de rug was, wilde
men daar natuurlijk graag de vernieuw
ingscyclus van de Lloyd gecontinueerd
zien. Het was immers vanaf de Slamat uit
1924 een soort routine geworden dat de
Lloyd 'zo om de twee jaar' een nieuw mail
schip bestelde. Daarom ontwierp Blokland
Visser - in afstemming met de werktuig
bouwkundige hoofdingenieur C. Kapsen
berg - een eigentijdse schets voor een
nieuw Lloyd-schip. Daarmee stuurde de
werfdirectie hem naar de Veerhaven in
Rotterdam. Blokland Visser presenteerde
daar half oktober 1929 bij Lloyd-directeur
B.E. Ruys sr. zijn revolutionaire ontwerp
schets. Het baanbrekende zat hem daarin,
dat hij brak met de 'traditionalistische' (in
onze ogen nu enigszins ouderwets aan
doende) scheeps-ontwerplijn die via de
Slamat, de Indrapoera en de Sibajak in de
Baloeran en de Dempo zijn hoogtepunt had
bereikt. Hij stelde een nieuw, modern,
'gestroomlijnd' concept voor, dat op tal van
punten afweek van wat De Schelde tot dan
toe voor de Lloyd had gebouwd.
Blokland Visser baarde met zijn plan nogal
wat opzien bij de Lloyd-directeur, en die
Ingenieur D.T. Ruys van de Koninklijke
Rotterdamsche Lloyd.
4
Den Spiegel