Ingenieur C. Kapsenberg van de Koninklijke Maatschappij De Schelde motorschepen voor de vaart op Nederlands- Indië door de Stoomvaartmaatschappij Rotterdamsche Lloyd, later Rotterdamsche Lloyd NV. In de zomer van 1938 bestelde de Lloyd bij De Schelde een schip dat negen jaar later als Willem Ruys haar maidentrip naar Batavia maakte. Reeds in 1929 ontwierp ir. Jan Blokland Visser, scheepsbouwkundig hoofdingenieur van De Schelde, een ontwerpschets voor een nieuw mailschip voor de Rotterdam sche Lloyd. Het moest - zo hoopte de werf - de opvolgster worden van de Baloeran en de Dempo. Dit initiatief van De Schelde lag voor de hand. De Lloyd had steeds haar ontwerp opdrachten voor de 'Statige Dochters van de Heren Ruys' aan De Schelde verstrekt, met als adagium: 'Graag een nieuw schip, naar het voorbeeld van het vorige, maar wel iets groter en sneller.' Het staat buiten kijf dat de Lloyd vanuit haar rederij-exper tise en haar verantwoordelijkheid als op drachtgever de initiële uitgangspunten en richtlijnen verstrekte. Maar tot en met 1930 stelden de bouwmeesters van De Schelde de concrete scheeps- en werktuigbouw kundige ontwerpplannen op en verzorgden zij de uitwerkingen daarvan. Nadat het ontwerp- en tekenwerk voor de Baloeran en de Dempo bij De Schelde in de loop van 1929 achter de rug was, wilde men daar natuurlijk graag de vernieuw ingscyclus van de Lloyd gecontinueerd zien. Het was immers vanaf de Slamat uit 1924 een soort routine geworden dat de Lloyd 'zo om de twee jaar' een nieuw mail schip bestelde. Daarom ontwierp Blokland Visser - in afstemming met de werktuig bouwkundige hoofdingenieur C. Kapsen berg - een eigentijdse schets voor een nieuw Lloyd-schip. Daarmee stuurde de werfdirectie hem naar de Veerhaven in Rotterdam. Blokland Visser presenteerde daar half oktober 1929 bij Lloyd-directeur B.E. Ruys sr. zijn revolutionaire ontwerp schets. Het baanbrekende zat hem daarin, dat hij brak met de 'traditionalistische' (in onze ogen nu enigszins ouderwets aan doende) scheeps-ontwerplijn die via de Slamat, de Indrapoera en de Sibajak in de Baloeran en de Dempo zijn hoogtepunt had bereikt. Hij stelde een nieuw, modern, 'gestroomlijnd' concept voor, dat op tal van punten afweek van wat De Schelde tot dan toe voor de Lloyd had gebouwd. Blokland Visser baarde met zijn plan nogal wat opzien bij de Lloyd-directeur, en die Ingenieur D.T. Ruys van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 6