Werftekening van de letters voor naam en havenplaats van de Wiliem Ruys.
accommodatie overeenkomt met het in
aanbouw zijnde schip der S.M.N. de Oranje.
Daartoe zou het schip een snelheid van
21 mijl gemakkelijk moeten kunnen hou
den. Zoolang slechts één schip met een
snelheid van 21 mijl in den dienst is opge
nomen, zal dit den dienst onregelmatig ma
ken. Een consequentie hiervan is, dat als
éénmaal één schip is gebouwd, er zoo
spoedig mogelijk nog een zusterschip zal
moeten komen De Voorzitter vraagt
daarop het oordeel der Commissarissen
welke eenstemmig van meening zijn dat tot
den bouw van een schip als voorgesteld
moet worden besloten en machtigt de
Directie daartoe de verdere stappen te
nemen.'
üit deze notulen valt af te leiden, dat de
Lloyd in maart 1938 nog wel dacht aan de
aanschaf binnen niet al te lange tijd van
een tweede passagiersschip (dat dan dus
het zusterschip van de Willem Ruys zou zijn
geworden). Zoals wij weten, is het zover
niet gekomen.
Eind juli 1938 gaf de Raad van Commissa
rissen formeel toestemming voor de bestel
ling van het schip, dat onder Bouwnummer
214 ter hand zou worden genomen. Half
augustus verschenen de publicaties daar
over in de pers. Twee dagen later specu
leerde de krant Het Volksblad al over de
consequenties die de bouw van het nieuwe
schip zou hebben. Men schreef: 'Nu de Mij.
De Schelde weer voorzien is van een grote
order zullen verschillende voorzienin
gen moeten worden getroffen. Zo zul
len in de buurt van de helling belangrijke
verbouwingen plaatsvinden, waardoor
meerdere huizen moeten worden afgebro
ken. Ook op het eiland zal een aantal hui
zen afgebroken moeten worden, daar een
niet onbelangrijk deel van de Bankert- en
Evertsenstraat zal moeten verdwijnen. Ook
de jachthaven zal geheel verdwijnen.'
in 1938 zag het ernaar uit. dat de Lloyd het
schip voor in totaal zo'n 15 miljoen gulden
in bezit zou kunnen nemen. Bovenop de
bijna 14 miljoen gulden voor De Schelde
zou nog ongeveer ruim één miljoen gulden
aan luxueuze inrichtingskosten en kunst
voorwerpen komen. Het totaalbedrag van
de aanvankelijke bouwprijs van Bouw
nummer 214 van 15 miljoen gulden zou
heden ongeveer 200 miljoen euro zijn.
Drie dagen voordat Nederland door de
Duitse inval bij de Tweede Wereldoorlog
6
Den Spiegel