Werftekening van de letters voor naam en havenplaats van de Wiliem Ruys. accommodatie overeenkomt met het in aanbouw zijnde schip der S.M.N. de Oranje. Daartoe zou het schip een snelheid van 21 mijl gemakkelijk moeten kunnen hou den. Zoolang slechts één schip met een snelheid van 21 mijl in den dienst is opge nomen, zal dit den dienst onregelmatig ma ken. Een consequentie hiervan is, dat als éénmaal één schip is gebouwd, er zoo spoedig mogelijk nog een zusterschip zal moeten komen De Voorzitter vraagt daarop het oordeel der Commissarissen welke eenstemmig van meening zijn dat tot den bouw van een schip als voorgesteld moet worden besloten en machtigt de Directie daartoe de verdere stappen te nemen.' üit deze notulen valt af te leiden, dat de Lloyd in maart 1938 nog wel dacht aan de aanschaf binnen niet al te lange tijd van een tweede passagiersschip (dat dan dus het zusterschip van de Willem Ruys zou zijn geworden). Zoals wij weten, is het zover niet gekomen. Eind juli 1938 gaf de Raad van Commissa rissen formeel toestemming voor de bestel ling van het schip, dat onder Bouwnummer 214 ter hand zou worden genomen. Half augustus verschenen de publicaties daar over in de pers. Twee dagen later specu leerde de krant Het Volksblad al over de consequenties die de bouw van het nieuwe schip zou hebben. Men schreef: 'Nu de Mij. De Schelde weer voorzien is van een grote order zullen verschillende voorzienin gen moeten worden getroffen. Zo zul len in de buurt van de helling belangrijke verbouwingen plaatsvinden, waardoor meerdere huizen moeten worden afgebro ken. Ook op het eiland zal een aantal hui zen afgebroken moeten worden, daar een niet onbelangrijk deel van de Bankert- en Evertsenstraat zal moeten verdwijnen. Ook de jachthaven zal geheel verdwijnen.' in 1938 zag het ernaar uit. dat de Lloyd het schip voor in totaal zo'n 15 miljoen gulden in bezit zou kunnen nemen. Bovenop de bijna 14 miljoen gulden voor De Schelde zou nog ongeveer ruim één miljoen gulden aan luxueuze inrichtingskosten en kunst voorwerpen komen. Het totaalbedrag van de aanvankelijke bouwprijs van Bouw nummer 214 van 15 miljoen gulden zou heden ongeveer 200 miljoen euro zijn. Drie dagen voordat Nederland door de Duitse inval bij de Tweede Wereldoorlog 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 8