Willem Ruys: product van De Schelde en
de Rotterdamsche Lloyd
dr. Nico Guns
Ingenieur L.W. Bast van de Koninklijke
Rotterdamsche Lloyd.
Arie Smit had in september 1873 - samen
met de marine-ingenieur B.J. Tideman en
met bijzondere aanbeveling van Koning
Willem lil - besloten een eigen werf voor de
bouw van ijzeren schepen te beginnen op
de voormalige marinewerf te Vlissingen.
Het werd de Koninklijke Maatschappij De
Schelde.
Willem Ruys Willemszoon gunde zijn eerste
aan een Nederlandse werf verstrekte order
aan De Schelde, nadat Arie Smit hem had
toegezegd de bouwsom te zullen restitueren
indien de schepen niet aan zijn verwach
tingen voldeden. De Batavia en de Soerabaja
bleken zódanig te voldoen, dat er een lange
reeks opdrachten voor tropenschepen volg
de, tot en met de prachtige Willem Ruys
die in 1947 in de vaart kwam.
De nazaten van Fop Smit en Willem Ruys
ondertekenden sindsdien vele malen een
contract voor de bouw van stoom- en
3
De banden tussen de Ruysen van de
Rotterdamsche Lloyd en de Smitten van De
Schelde gaan terug naar 1838. Toen werden
?op Smit en Willem Ruys goede bekenden van
elkaar tijdens hun gezamenlijke tochten per
trekschuit van en naar Amsterdam, waar zij
beiden zaken te doen hadden. Fop Smit, een
scheepsbouwer uit Kinderdijk, stelde aan
Willem Ruys, een reder in Rotterdam voor, om
voor hem een zeilschip te bouwen onder aan
trekkelijke condities. Zulks geschiedde. Het
werd het barkschip Cornells Wernard Eduard.
Ruim 40 jaar later vroeg Arie Smit (een
kleinzoon van Fop Smit) aan Willem Ruys
Willemszoon (een zoon van Willem Ruys),
om voor hem een stoomschip te bouwen
onder aantrekkelijke condities. Zulks ge
schiedde. Het werden zelfs twee stoom
schepen: de Batavia en de Soerabaja.
Ingenieur J. Blokland Visser van de
Koninklijke Maatschappij De Schelde.
April 2005