Tijdelijk directeur C. Hellingman onderscheidde Tjeerd Spanjer aan boord van de Glen üsk met het Kruis van Verdienste, (uit: Een eeuw loodsen op en om de Schelde) mijnenveger uit het water gehaald. Ondanks zijn verwondingen heeft hij de mijnenveger nog naar Terneuzen geloodst. Terecht is hij hiervoor onderscheiden met het 'Kruis van Verdienste'. Het spreekt voor zich dat de Nederlandse en Belgische lood sen betrokken bij deze konvooivaart ang stige momenten hebben beleefd. Nabeschouwing De Schelde is een rivier die tijdens de vele oorlogen een belangrijke rol speelde, zeker ook waar het de Tweede Wereldoorlog be treft. Maar het is ook een rivier waar we als Zeeuwen zorgvuldig mee om moeten gaan. Er waren en zijn bedreigingen van velerlei soort. Er is in dit verband een fraai en toe passelijk Zeeuws gezegde dat klinkt als: 'Opdat de waakzaamheid niet zal verslap pen, want het is niet alleen het water dat aan onze Zeeuwse eilanden knaagt'. In het koor van lofzangen over de roemrijke Westerschelde is ook nu weer een dissonant. Een wanklank die we alom beluisteren. 'Ontpolderen' wordt nu geroepen. 'Ontpolderen' om daarna de met zoveel moeite door de oude Zeelanders zo hoog opgeworpen Scheldedijken te doorbreken Oktober 2005 en het zilte nat toe te laten in dat fraaie Zeeuwse landschap. Zij 'worstelden en ont zwommen', maar aan die worsteling lijkt wel een eind te zijn gekomen. Grommend van tegenzin hebben de Zeeuwen hun particularisme los gelaten en een blijvende inmenging van de Hollanders in de gewes telijke aangelegenheden geaccepteerd. Dit alles als onderdeel van wat heet een voor-wat-hoort-wat-politiek en tevens de druk van de niet aflatende expansiedrift van de haven van Antwerpen en de niet eindigende roep om verdieping van de rivier. Een handjeklap tussen de Haagse en Brusselse bestuurders met de Antwerpse havenbaronnen die menen nog steeds recht te hebben onze Schelde blijvend aan te passen aan de steeds dieper gaande con tainerschepen, waarbij het aspect veiligheid nauwelijks wordt genoemd. Wat is de prijs van onveiligheid? In de luchtvaart kent men het antwoord: 'If safety is to expensive, try an accident!' Het is alweer vele jaren geleden dat ik op een vroege winterse morgen op de Rede van Vlissingen aan boord kwam van een Engels vrachtschip met bestemming Ant werpen. Na een moeizame klim tegen de hoge scheepswand werd ik op de brug door 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 11