Tijdelijk directeur C. Hellingman onderscheidde Tjeerd Spanjer aan boord van de Glen üsk met het
Kruis van Verdienste, (uit: Een eeuw loodsen op en om de Schelde)
mijnenveger uit het water gehaald.
Ondanks zijn verwondingen heeft hij de
mijnenveger nog naar Terneuzen geloodst.
Terecht is hij hiervoor onderscheiden met
het 'Kruis van Verdienste'. Het spreekt voor
zich dat de Nederlandse en Belgische lood
sen betrokken bij deze konvooivaart ang
stige momenten hebben beleefd.
Nabeschouwing
De Schelde is een rivier die tijdens de vele
oorlogen een belangrijke rol speelde, zeker
ook waar het de Tweede Wereldoorlog be
treft. Maar het is ook een rivier waar we als
Zeeuwen zorgvuldig mee om moeten gaan.
Er waren en zijn bedreigingen van velerlei
soort. Er is in dit verband een fraai en toe
passelijk Zeeuws gezegde dat klinkt als:
'Opdat de waakzaamheid niet zal verslap
pen, want het is niet alleen het water dat
aan onze Zeeuwse eilanden knaagt'. In het
koor van lofzangen over de roemrijke
Westerschelde is ook nu weer een dissonant.
Een wanklank die we alom beluisteren.
'Ontpolderen' wordt nu geroepen.
'Ontpolderen' om daarna de met zoveel
moeite door de oude Zeelanders zo hoog
opgeworpen Scheldedijken te doorbreken
Oktober 2005
en het zilte nat toe te laten in dat fraaie
Zeeuwse landschap. Zij 'worstelden en ont
zwommen', maar aan die worsteling lijkt
wel een eind te zijn gekomen. Grommend
van tegenzin hebben de Zeeuwen hun
particularisme los gelaten en een blijvende
inmenging van de Hollanders in de gewes
telijke aangelegenheden geaccepteerd.
Dit alles als onderdeel van wat heet een
voor-wat-hoort-wat-politiek en tevens de
druk van de niet aflatende expansiedrift
van de haven van Antwerpen en de niet
eindigende roep om verdieping van de rivier.
Een handjeklap tussen de Haagse en
Brusselse bestuurders met de Antwerpse
havenbaronnen die menen nog steeds recht
te hebben onze Schelde blijvend aan te
passen aan de steeds dieper gaande con
tainerschepen, waarbij het aspect veiligheid
nauwelijks wordt genoemd. Wat is de prijs
van onveiligheid? In de luchtvaart kent men
het antwoord: 'If safety is to expensive, try
an accident!'
Het is alweer vele jaren geleden dat ik op
een vroege winterse morgen op de Rede
van Vlissingen aan boord kwam van een
Engels vrachtschip met bestemming Ant
werpen. Na een moeizame klim tegen de
hoge scheepswand werd ik op de brug door
9