lVIs Alan A. Dale, een scheepswrak met een verhaal Cor Heijkoop Bij de voorlopig laatste fase van de verdieping van de Westerschelde werd tevens een van de grootste scheepswrakken van het project opgeruimd, namelijk het vrachtschip Alan A. Dale. Het schip was eind 1944 op de rede van Vlissingen getorpedeerd en zonk uiteindelijk bij Borssele. Vele jaren bleef het wrak min of meer als onbekend obstakel aan de rand van de vaargeul liggen totdat, bij de verdiepingswerken, het scheepswrak in de belangstelling kwam om opgeruimd te worden. Het wrak zorgde nog voor de nodige problemen en wist de autoriteiten danig bezig te houden. Het motorschip Alan A. Dale De Alan A. Dale (1938-4702 brt) was origineel een Deens motorvrachtschip, ge bouwd in 1938 bij de Nakskov werf en als Nordvest in de vaart gekomen. Toen de Verenigde Staten daadwerkelijk bij de Tweede Wereldoorlog betrokken raak ten, lag het schip in een Amerikaanse ha ven en mocht niet meer naar zee. De Nordvest behoorde vervolgens tot een van de 84 buitenlandse schepen die door de Amerikaanse autoriteiten in beslag werden genomen. Onder de Ship Requisition Act van 6 juni 1941 werd het schip onder Panamese vlag gebracht en in beheer gegeven van de Clnion Steam Ship Company of New Zealand. De schepen kregen Amerikaans ogende namen en de naam Alan A. Dale is afkom stig uit het stripverhaal van Robin Hood. Het moderne motorschip vormde een welkome aanwinst voor de geallieerde oorlogsvoering. Alle in beslag genomen vaartuigen werden toegevoegd aan het De Alan A. Dale werd gebouwd als Nordvest. (foto: collectie Cor Heijkoop) schepenbestand van de CIS War Shipping Administration. De Alan A. Dale voer een aantal jaren voor de eerdere genoemde Amerikaanse organisatie. Op 29 november 1944 vertrok de Alan A. Dale van New York naar West Europa met eindbestemming Antwerpen. De beman ning bestond uit 65 koppen, waaronder 23 'armygunners'. De reis ging via Halifax naar Solent Downs waar het werd inge deeld in konvooi T.A.M. 26.'1' De lading bestond voornamelijk uit legervoertuigen, levensmiddelen en 2000 ton meel in zak ken. Verder was er veel post, waren er plun- jezakken en welfare-artikelen voor de Amerikaanse troepen aan boord. De lading moest voor kerstdag 1944 in Antwerpen aankomen, maar dat zou heel anders lopen. De rede van Vlissingen: december 1944 Hellevoetsluis was eind 1944 de basis geworden van een nieuw Duits wapen, namelijk het 'Kleinkampfmittel'. Dit wapen bestond uit verschillende typen kleine onderzeebootjes, waarvan uiteindelijk de Biber het bekendst is geworden.'2' In de nacht van 22 op 23 december 1944 vertrokken uit Hellevoetsluis enige tiental- Oktober 2005

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 13