Toen besloten was daadwerkelijk over te gaan tot ruiming van het scheepswrak wil de Rijkswaterstaat zoveel mogelijk verras singen uitsluiten. Allereerst werden door een gespecialiseerd bedrijf vijf proefborin gen uitgevoerd om na te gaan of er zich nog olie in het wrak bevond. Olie werd er niet gevonden, wel resten van zakken meel, hetgeen in overeenstemming was met de lading. Eind mei 2003 startte de Combinatie Wrak- kenruiming Westerschelde met het opruimen van de Alan A. Dale. (Jit voorzorg werden oliebestrijdingsvaartuigen stand-by gehou den en aanvullend nam men maatregelen voor het geval er ammunitie werd gevonden. De wrakkenruiming verliep aanvankelijk vrij voorspoedig, alleen begin juni spoelde er een paraffineachtig goedje aan op de Walcherse stranden. De vette substantie was afkomstig uit het wrak van de Alan A. Dale en Rijkswaterstaat was genoodzaakt mede in verband met het aanstaande zomer seizoen de stranden schoon te maken. Later bleek het uiteindelijk om een dierlijke en ongevaarlijke substantie te gaan. De wrakkenruiming verliep veel sneller dan gedacht. Men rekende aanvankelijk twee tot drie maanden nodig te hebben, maar uiteindelijk lukte het de combinatie om de Alan A. Dale binnen een maand geheel op te ruimen. Dit laatste was vooral te danken aan het zware materieel wat werd ingezet. De Taklift 4 met wrakkengrijper kon grote stukken tegelijk naar boven 'happen'. Wrakkengrijper in actie. (foto RWS. Nr 04720032) terwijl de bok Rambiz eveneens grote stuk ken voor haar rekening nam. Wel kwam er uit de wrakresten veel meer munitie naar boven dan werd verwacht. Tevens zorgde dat voor een logistiek probleem omdat dit gescheiden en veilig gesteld moest worden. De laatste loodjes Dat de laatste loodjes soms lang duren be wijst wel de afhandeling van de wrakresten Alan A. Dale. Hoewel na een periode van zes jaar wrakken ruimen, deze omvangrijke operatie op 13 maart 2004 feestelijk en met veel hoogwaardigheidsbekleders werd afgesloten in het maritiem museum, ging de 'Strip Alan A. Dale' nog even door. Nadat het wrak in juni 2003 van de zeebo dem verwijderd was, bleef men nog met een grote hoop zand, klei, hout, metaal en vooral munitie zitten. De werknemers van het aannemingsbedrijf Hoondert Zn gingen met verschillende zeefmethoden aan de slag om alle munitie te verwijderen, rekening houdend met de veiligheid,. Achter een stalen omwalling stelde men de patronen en granaten veilig. Bij dit laatste ontspon zich nog een aardige discussie omtrent het gevaar van niet ver schoten munitie. (Jiteindelijk sprak TNO het verlossende woord met de conclusie dat de niet verschoten munitie ongevaarlijk was. Een gespecialiseerd bedrijf voerde de ammunitie af. Bij een van de laatste en 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 16