De verdieping van de Westersehelde:
Opruiming van wrakken en obstakels
Piet van der Vues
Beginjaren tachtig was er een werkgroep
bij Rijkswaterstaat met daarin twee Neder
landse en twee Belgische vertegenwoordigers.
De werkgroep kwam twee keer per jaar bij
elkaar en sprak onder andere over de uitgangs
punten van de verdieping, zoals de keel-
clearance, de vrije ruimte tussen de bodem van
het schip en de bodem van de rivier.
Welke wrakken en obstakels moesten worden
opgeruimd en welk type schip kon in één vaart
van Vlissingen naar Antwerpen varen,
de zogenaamde tijgebonden scheepvaart. In
die tijd was er nog sprake van buikvaart,
containervaart was nog toekomst.
Na het begin stond dit overleg op een laag
pitje. België wilde graag zo'n verdieping,
maar Nederland was terughoudend.
Midden jaren tachtig werd er door de Bel
gische regering veel druk uitgeoefend op
de Nederlandse regering om te verdiepen;
Nederland hechtte veel waarde aan de water
kwaliteit van Maas en Schelde. De water-
verdragen lagen hieraan ten grondslag.
België heeft dan nog geen federatie, het
overleg Nederland/België komt op een laag
pitje te staan als de Nederlandse regering
besluit de verdieping te koppelen aan de
waterverdragen. De Antwerpse haven
baronnen spuwen vuur. Zij zien deze ma
noeuvre van de Nederlandse regering als
vertragingstechniek in het voordeel van de
Rotterdamse haven.
Begin jaren negentig komt er langzaam een
wijziging in het beleid van de Nederlandse
regering. Niet vertragen, maar verdragen
en samenwerken. De waterkwaliteit van
Maas en Schelde verbeterde langzaam. De
eerder genoemde werkgroep wordt uitge
breid met meerdere deskundigen. Natuur
wetenschappers, morfologische deskundi
gen en scheepvaartdeskundigen, waaronder
vertegenwoordigers van het Nederlands en
Belgisch loodswezen krijgen inbreng.
Er komt uit dit overleg een vaar-tracé; de
vaarroute met diepten, de wrakligging en
de randen van de vaargeulen in de Wester
sehelde worden in kaart gebracht.
Ook de natuurwaarden worden in beeld ge
bracht zoals De Hooge Platen en het Land
van Saeftinge.
De verdieping veroorzaakt een discussie
over de diepte van de drempels in de rivier
en over de vraag welke wrakken moeten
worden opgeruimd. Alleen die wrakken
worden geruimd die te ondiep liggen of die
Den Spiegel