De verdieping van de Westersehelde: Opruiming van wrakken en obstakels Piet van der Vues Beginjaren tachtig was er een werkgroep bij Rijkswaterstaat met daarin twee Neder landse en twee Belgische vertegenwoordigers. De werkgroep kwam twee keer per jaar bij elkaar en sprak onder andere over de uitgangs punten van de verdieping, zoals de keel- clearance, de vrije ruimte tussen de bodem van het schip en de bodem van de rivier. Welke wrakken en obstakels moesten worden opgeruimd en welk type schip kon in één vaart van Vlissingen naar Antwerpen varen, de zogenaamde tijgebonden scheepvaart. In die tijd was er nog sprake van buikvaart, containervaart was nog toekomst. Na het begin stond dit overleg op een laag pitje. België wilde graag zo'n verdieping, maar Nederland was terughoudend. Midden jaren tachtig werd er door de Bel gische regering veel druk uitgeoefend op de Nederlandse regering om te verdiepen; Nederland hechtte veel waarde aan de water kwaliteit van Maas en Schelde. De water- verdragen lagen hieraan ten grondslag. België heeft dan nog geen federatie, het overleg Nederland/België komt op een laag pitje te staan als de Nederlandse regering besluit de verdieping te koppelen aan de waterverdragen. De Antwerpse haven baronnen spuwen vuur. Zij zien deze ma noeuvre van de Nederlandse regering als vertragingstechniek in het voordeel van de Rotterdamse haven. Begin jaren negentig komt er langzaam een wijziging in het beleid van de Nederlandse regering. Niet vertragen, maar verdragen en samenwerken. De waterkwaliteit van Maas en Schelde verbeterde langzaam. De eerder genoemde werkgroep wordt uitge breid met meerdere deskundigen. Natuur wetenschappers, morfologische deskundi gen en scheepvaartdeskundigen, waaronder vertegenwoordigers van het Nederlands en Belgisch loodswezen krijgen inbreng. Er komt uit dit overleg een vaar-tracé; de vaarroute met diepten, de wrakligging en de randen van de vaargeulen in de Wester sehelde worden in kaart gebracht. Ook de natuurwaarden worden in beeld ge bracht zoals De Hooge Platen en het Land van Saeftinge. De verdieping veroorzaakt een discussie over de diepte van de drempels in de rivier en over de vraag welke wrakken moeten worden opgeruimd. Alleen die wrakken worden geruimd die te ondiep liggen of die Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 18