Slag om de Schelde en de betrokkenheid van de Scheldeloodsen Het mijnenvrij maken van de Schelde en het loodsen van de konvooien naar Antwerpen, november 1944 - mei 1945 ÜOEKE ROOS Talrijk zijn de geschriften over de bijzondere rol die de rivier de Schelde had tijdens de Tweede Wereldoorlog met als doel de haven van Antwerpen toegankelijk maken voor geallieerde goederen. Het gaat dan voornamelijk over de strijd op de zuidelijke en noordelijke oevers van deze roemrijke rivier. Een afschuwelijke strijd waarbij in Vlaanderen en Zeeland meer militai ren en burgers sneuvelden dan bij Operation Market Garden (Slag om Arnhem). De Duitsers waren zich zeer bewust dat het bezit van de Antwerpse havenfaciliteiten voor de geallieer den van vitaal belang was en dat wie de toegang tot de Schelde beheerste, ook de Antwerpse haven in zijn greep had. Dit was de geallieerde plannenmakers in eerste instantie ontgaan. In de Nederlandse oorlogsliteratuur treffen we echter weinig aan over wat zich op de rivier de Schelde afspeelde. Nauwelijks wordt gesproken over het in november 1944 vrijmaken van mijnen van dit 80 km lange vaarwater, ook wel Operatie Calendar genoemd. Het was de moeilijkste en ge vaarlijkste mijnenveegoperatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarna zien we de komst van de vele in konvooi varende, diepgeladen schepen met bestemming Ant werpen. 'Het openstellen van Antwerpen betekende niet minder dan een complete revolutie in de bevoorradingspositie van de geallieerde legers', zegt de bekende generaal Moulton, bevelhebber van een commandobrigade op Walcheren. In deze bijdrage ruime aandacht voor de betrok kenheid van de Scheldeloodsen bij gebeur tenissen uit de niet alleen rijke, maar even eens roerige geschiedenis van de rivier de Schelde en de loodsen die al vanaf vroege tijden de 'wegwijzers' zijn op deze bochtige en snelstromende rivier. Scheidingsrivier Over de ontstaansgeschiedenis van de Westerschelde is al veel verteld, nu eerst kort terug naar het einde van de Middeleeuwen, toen de Schelde zich nabij het toenmalige Hontemüde afscheidde van de oude Scaldis en haar weg zocht naar een zuidelijker uitmonding in de Noordzee. De oude Honte dus, wat toen al een schei dingsrivier was. Al in het begin van de veer tiende eeuw stelde men zich de vraag of de Honte of Westerschelde behoorde tot het Vlaamse of het Hollandse gebied. Het heeft tot 1504 geduurd voor er een beslissing ge nomen werd. Door de Groote Raad van Mechelen werd besloten dat de Wester schelde een Zeeuwse, dus Hollandse stroom was en dat de grenslijn zou lopen voor de Vlaamse kust. Het gezag van de graaf van Vlaanderen zou zich niet verder uitstrekken dan hij, 'in het water wadende kon reiken met het zwaard. Na de stormvloeden van de vijftiende en zestiende eeuw werd de monding nog bre der en de bevaarbaarheid groter, zodat de internationale scheepvaart koos voor een ankerplaats op de Walcherse Rede, een an- kergebied ten oosten van Walcheren. Dit alles tot groot ongenoegen van de Bruggenaars, die de toegang tot hun ha ven, het Zwin, zagen verzanden. Verschillende typen schepen liepen eertijds de Scheldemonding binnen: de hulk, de baardse, de kraak of het karveel. Zij vroe gen om een loods en dit was de schipper van een Zeeuwse binnenvaarder die de weg 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 6