wist via de Honte naar de havenstad Ant werpen. Nauwelijks is er in deze vroege jaren iets bekend over een georganiseerd loodswe zen. Wel vinden we in de notulen van de Staten van Zeeland in 1577 het volgende vermeld: Niemand mag zich tegen wil en dank in een schip werpen (aanbieden), om hetzelve als loods in of uit te brengen, maar eerst met schipper of koopman contracteren hoeveel loodsgeld hij zal hebben en zich moeten contenteren met het loodsgeld van ouds daartoe bestaande. Onmogelijk is het om in deze bijdrage de vele voorvallen te noemen waarin de Schelde een rol speelde. Vaak kwam de rivier in de internationale geschiedenis dominant in beeld. Zo heeft ook de machtige koning van Spanje, Filips II, haar Ieren kennen. Zijn landvoogd in de Nederlanden, Alexander Farnese, hertog van Parma, was een krachtig veldheer. Hij heroverde tijdens de opstand van de Noordelijke Neder landen tegen Spanje de steden Duinkerken, Nieuwpoort en later onder meer Gent, Brugge en Antwerpen. Toen hij in 1588, in opdracht van Filips werd aangezet de Schelde over te steken en Vlissingen te her overen bleek dat de Zeeuwse rebellen nog altijd heer en meester waren op die rivier. Door Evert Hendrikse, stamvader van het admiralengeslacht Evertsen en comman deur van de Zeeuwse binnenvloot werden de vele rivieruitgangen op de zuidelijke oever van de Schelde bekwaam geblok keerd. Parma heeft daarna zijn veroveringen op de rebellen opgegeven en zette in op dracht van Filips, de strijd tegen Frankrijk voort. De Schelde had als scheidingsrivier een bijzondere rol en de basis was gelegd voor de totstandkoming van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Eeuwenlang hebben de Nederlanders de Schelde gesloten gehouden. Hugo de Groot schreef in het begin van de zeventiende eeuw over een Mare Liberum; een vrije zee die men voorstond voor de Nederlandse vaart op de wereldzeeën. Dit ging echter niet op voor de Schelde. De pogingen van de Belgen om het loodsen van de Schelde- vaart voor een groot deel naar zich toe te trekken zou veroorzaakt kunnen zijn door hun gedrag in voorgaande eeuwen. Koning Willem I had in 1814, na de Franse tijd, een geheel vrije vaart toegezegd op de Schelde. Dat betekende eveneens dat een gereglementeerde loodsdienst tot stand kwam die door zowel Nederlandse als Bel gische loodsen werd uitgevoerd. De argwaan De Westerschelde van Vlissingen tot Antwerpen circa 1800, met de aangegeven diepten. (Historisch Topografische Atlas Gemeentearchief Vlissingen) Oktober 2005 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 7