van de Belgen was groot en men dacht on bereidheid te signaleren om mee te werken aan de opbouw van de haven van Ant werpen. Dit wantrouwen was de oorzaak van het ontstaan van een concurrentie strijd, want voor een periode van 100 jaar kwam er een vrije loodskeus tot stand, ook wel 'oppositie varen' genoemd. Over deze strijd worden nog vaak anekdotes verteld, maar het was al te vaak een echte strijd. Postume waardering past voor alle loodsen die erbij betrokken waren. Sinds de Tweede Wereldoorlog wordt ech ter in een goed samenwerkingsverband het loodsen uitgevoerd. Conflicten uit het ver leden hebben geleid tot onderling respect. Te hopen is dat in de toekomst Belgen en Mederlanders tot één loodsdienst zullen versmelten. Operatie Calendar Groot is het aantal Nederlandse loodsen dat tijdens en na de meidagen van 1940 in Engeland terecht kwam. Zij bevonden zich aan boord van de loodsboten die in die oor logsdagen naar Engeland over staken. Anderen waren in Engeland terecht geko men omdat zij zich als loods aan boord be vonden van zeegaande schepen die in die meidagen de Nederlandse havens verlieten en zij geen kans hadden gezien het door hen beloodste schip buitengaats te verlaten. Deze grote groep van Engelandvaarders heeft gedurende de oorlogsjaren voor namelijk dienst gedaan op Nederlandse koopvaarders, betrokken bij de Battle of the Atlantic. Een vijf jaar durende reis waarvan velen niet terugkeerden. Al in de zomer van 1944 werden zij op hun taak als loods voorbereid. Onze marine in Engeland begreep dat bij de herovering van de vele zeehavens, waaronder ook die aan de Schelde, loodsen nodig zouden zijn. In Londen werd een kantoor ingericht waarin het 'loodsbestuur' werd gevestigd met als doel de zeevarende loodsen op te vangen en hen te verzamelen. Dit bureau stond on der leiding van kolonel H.J. Bruenick. Hij had een kleine staf onder zich waaronder ook enige Scheldeloodsen. Aan hen die na een zeereis in Engeland terugkeerden, werd opgedragen Engeland niet te verlaten. Dit betekende alleen varen op de Engelse kust. Vooral na de invasie werd het echt menens en moesten de loodsen nog enkel aflos- diensten in de havens uitvoeren. In de buurt blijven dus. Ook Nederlandse loodsvaartuigen die als onderzoekingsvaartuig bij de Engelse ma rine hadden dienst gedaan werden weer aan het Nederlands Loodswezen overge dragen. De vraag was of de loodsen bij dit heropge richte Loodswezen in burgerdienst zouden terugkeren of bij de Koninklijke Marine werden ingedeeld. Dit laatste was het geval. De loodsen werden luitenant-ter-zee 2de klas en de kwekelingen luitenant-ter zee 3de klas. Na de verovering van Antwerpen in sep tember 1944 begreep men dat de dagen in Engeland geteld waren. In november was het zover en vertrokken de loodsen aan boord van de loodsboten naar Oostende. De operatie die tot doel had de Schelde mijnenvrij te maken had de codenaam Calendar gekregen. Terwijl men nog met veel inzet bezig was de Scheldemonding en haar oevers van vijanden te zuiveren, lag er in Sheerness een armada van mijnenvegers gereed. Deze vloot telde 112 schepen. Hieronder bevonden zich ook een aantal Nederlandse mijnenvegers waaronder de HM Vlieland waarvan de commandant, luitenant-ter-zee A.A. Oepkes als flottielle- leider dienst deed. Oepkes vertelt in een zeer lezenswaardig verslag over het aandeel van de Nederlanders en er komen feiten naar voren die onthullend zijn. Aan deze operatie namen veel Nederlandse en ook Belgische loodsen deel. Terwijl men nog felle strijd voerde op Walcheren en de kust- batterijen nog niet tot zwijgen waren ge bracht, voeren de mijnenvegers op 3 novem ber 1944 richting de Scheldemonding. Er waren meerdere typen mijnen, namelijk verankerde mijnen welke tot ontploffing kwamen na aanraking met een scheeps romp en grondmijnen die ontploften door het magnetisch veld van een overvarend schip of door het geruis van scheeps- 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2005 | | pagina 8