Gezicht op de Dokhaven en Dokkade, januari 1891.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen, foto toegeschreven aan C.W. Bauer, Middelburg)
aanschouwd; maar liefst zeventig stoom- en
zeilschepen liggen nog altijd in de havens.'
'Terwijl men elders duizenden en duizenden
op het spel zet om maar open vaarwater te
maken, liep hier heden namiddag van sta
pel, het op de werf van Kon. Maatschappij
De Schelde gebouwde kapitale stoomschip
Ardjoeno gebouwd naar alle nieuwe
geldende regels, bezet met de beste bron
zen schroeven en geclassificeerd in de
hoogste klasse.' Ja, de Vlissingsche Cou
rant opent op 11 januari met goed nieuws
en een lichte sneer. Want ja, de Vlissingse
haven is open, bevaarbaar en in bedrijf, ter
wijl het bij de rest van de havens - vooral in
Antwerpen - nog altijd behelpen is... Een
enorme menigte woonde het schouwspel
bij, het eerste schip van De Schelde dat
tussen de ijsschotsen te water werd gela
ten, en zag hoe het ijs opgezweept werd en
zelfs de Tonnenbrug aan de zijde van de
Dokkade beschadigde. Maar ondanks deze
kleine belemmeringen wordt de Vlissingse
haven bezongen met de mooiste zinnen die
een redacteur bedenken kon:
De ondergaande zon verlichtte de al
hier gelegen vloot toen wij die hier voor het
eerst zagen en zeker won het tafereel
daardoor in schoonheid. De laatste stralen
van helios deelden aan de ijsschotsen een
blauwgroene tint mede, deden donkere
rompen, die schilderachtig boven het ijs
uitstaken blinken: schitterden in het mas-
tenbos en hulden de toppen der masten in
een rooskleurige nimbus, maar graag had
den wij een opgaande zon over dat masten-
bos zien lichten. In gedachten trokken wij
een lijn van Vlissingen naar Rotterdam en
verenigden die plaatsen met elkaar.
Konden deze door eenzelfde belang ver
bonden worden, dan zou er eens zon op
gaan over een in de haven van Vlissingen
liggende vloot, die veel groter zal zijn dan
wat daar nu aan schepen ligt - en dan niet
daar gekomen tengevolge van strenge
vorst maar omwille van handelsbelangen.'
De euforie over de havens wordt drie dagen
later wel weer overschaduwd. Clit Oostende
ontvangt men, als reactie op de in de
Vlissingsche Courant weer verschenen lof
tuitingen, melding van wat men in Antwer
pen als 'laatste nieuws' over Vlissingen ver
kondigt:
Slechts één schip wordt te Vlissingen
gelost; Vlissingen heeft geen werkvolk,
geen werktuigen om te lossen, geen wa
gons om te vervoeren en de eisen zijn er al
te hoog. Van dat ogenblik hebben de
8
Den Spiegel