Gezicht op de Dokhaven en Dokkade, januari 1891. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen, foto toegeschreven aan C.W. Bauer, Middelburg) aanschouwd; maar liefst zeventig stoom- en zeilschepen liggen nog altijd in de havens.' 'Terwijl men elders duizenden en duizenden op het spel zet om maar open vaarwater te maken, liep hier heden namiddag van sta pel, het op de werf van Kon. Maatschappij De Schelde gebouwde kapitale stoomschip Ardjoeno gebouwd naar alle nieuwe geldende regels, bezet met de beste bron zen schroeven en geclassificeerd in de hoogste klasse.' Ja, de Vlissingsche Cou rant opent op 11 januari met goed nieuws en een lichte sneer. Want ja, de Vlissingse haven is open, bevaarbaar en in bedrijf, ter wijl het bij de rest van de havens - vooral in Antwerpen - nog altijd behelpen is... Een enorme menigte woonde het schouwspel bij, het eerste schip van De Schelde dat tussen de ijsschotsen te water werd gela ten, en zag hoe het ijs opgezweept werd en zelfs de Tonnenbrug aan de zijde van de Dokkade beschadigde. Maar ondanks deze kleine belemmeringen wordt de Vlissingse haven bezongen met de mooiste zinnen die een redacteur bedenken kon: De ondergaande zon verlichtte de al hier gelegen vloot toen wij die hier voor het eerst zagen en zeker won het tafereel daardoor in schoonheid. De laatste stralen van helios deelden aan de ijsschotsen een blauwgroene tint mede, deden donkere rompen, die schilderachtig boven het ijs uitstaken blinken: schitterden in het mas- tenbos en hulden de toppen der masten in een rooskleurige nimbus, maar graag had den wij een opgaande zon over dat masten- bos zien lichten. In gedachten trokken wij een lijn van Vlissingen naar Rotterdam en verenigden die plaatsen met elkaar. Konden deze door eenzelfde belang ver bonden worden, dan zou er eens zon op gaan over een in de haven van Vlissingen liggende vloot, die veel groter zal zijn dan wat daar nu aan schepen ligt - en dan niet daar gekomen tengevolge van strenge vorst maar omwille van handelsbelangen.' De euforie over de havens wordt drie dagen later wel weer overschaduwd. Clit Oostende ontvangt men, als reactie op de in de Vlissingsche Courant weer verschenen lof tuitingen, melding van wat men in Antwer pen als 'laatste nieuws' over Vlissingen ver kondigt: Slechts één schip wordt te Vlissingen gelost; Vlissingen heeft geen werkvolk, geen werktuigen om te lossen, geen wa gons om te vervoeren en de eisen zijn er al te hoog. Van dat ogenblik hebben de 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 10