Antwerpse kooplieden, wier schepen te
Vlissingen zijn binnengelopen, beslist om
niet te lossen en de dooi af te wachten.'
Kift? Slechte communicatie? Trage nieuws
tijdingen? De kans is zeer groot dat het een
combinatie van alle drie is. De haventwist
tussen beide steden is immers ook niet van
het negentiende eeuws gisteren. Het onver
huld chauvinisme van de kranten in
Vlissingen ('Vlissingen bezit een haven die
haar gelijke aan de westkust van Europa
niet kent!') en de nijd in die van Antwerpen
('Er is niets te melden, want in Vlissingen
gebeurt niets!') omtrent de haven is niet
meer dan typisch, maar begint gedurende
het doorlezen van de kranten ook wat een
tonig te worden. Talrijk zijn de meldingen
hoe men elkaar dwarszit, en wat men doet
om toch weer een slag terug te geven. Zo
werd Vlissingen even opgeschrikt door de
aankomst van de Noordland van de Red-
Star-line op dinsdag 13 januari 1891.
Nauwelijks was het schip afgemeerd of 250
passagiers zetten voet aan wal. De
Vlissingse middenstand maakte zich al op
voor goede zaken, maar bleef beteuterd
achter toen bleek dat alle passagiers op de
trein werden gezet naar Antwerpen. En in
Vlissingen verkondigt men dat de Ant
werpse kooplieden hun Vlissingse agenten
bewust teveel laten rekenen aan de binnen
lopende schepen zodat deze liever door
varen. Het resulteert zelfs in een onderzoek
van de Kamer van Koophandel. En zo ging
het de hele winter door...
Het zou nog even duren voordat de winter
was vergangen, maar na 30 januari ver
dween het ijs weer. Eén voor één worden de
havens weer bereikbaar, loodsen worden
weer verstrekt en de Vlissingse haven ver
krijgt weer haar vertrouwde rust - tot veler
spijt.
Europa ontdooit. De Nederlanders gaan
van het weerpraatje over naar het politieke
praatje. België ijvert voor algemeen stem
recht. In Duitsland nadert de onmin tussen
de keizer en de gewezen rijkskanselier
Bismarck een hoogtepunt. Frankrijk suk
kelt met de scheiding van kerk en staat. En
Engeland heeft te kampen met stakende
dokwerkers, klagende leren; en in het
Londense Whitechapel is Carotty Nell
(Rode Leen) vermoord - het tiende slacht
offer van de onbekende moordenaar die de
bijnaam Jack the Ripper heeft gekregen.
Naschrift
Het bovengeschetste winterse beeld is
slechts het resultaat van een selectie uit de
vele nieuwsberichten die de Vlissingsche
Courant publiceerde. De opmerkelijke ge-
Gezicht op de Tweede Binnenhaven met ijsgang. Diverse zeil- en stoomschepen liggen in de haven. Ca. 1891.
(Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen, foto: C.W. Bauer)
Januari 2006
9