ook hier. Beginnen we met het eerste, dan mogen we dankbaar wijzen op de in dit jaar vooral toenemende bloei van de fabriek De Schelde; op het steeds toenemend verkeer, dat de zo ijverige [Stoomvaartjmaatschap- pij Zeeland mocht ondervinden en dan noe men we twee feiten op, die ontegenzeggelijk gunstig op anderen moesten terugwerken! Elk licht heeft een schaduwzijde. Wanneer de Vlissinger terecht trots is op zijn uitmun tende havenwerken, dan moet het hem pijnlijk aandoen, wanneer de dagbladen wereldkundig moeten maken dat slechts twee schepen in deze winter daar hun toe vlucht zochten, terwijl dat vroeger zo an ders, zo geheel anders was Al voor de kerstdagen maakt men melding van een gering aantal schepen dat de ha ven aandoet, terwijl er toch een flink aantal stoomschepen op de rede geankerd ligt. Sommige verdwijnen weer na een paar da gen, andere wachten tot de dooi zal inzet ten - men moet wel want er worden geen loodsen verstrekt. Een mogelijke reden wordt gezocht in de kosten die verbonden zijn aan het aanmeren in de havens, maar, zo stelt de krant, is er niet meer geld ge moeid met het afwachten of terugkeren naar zee. Nee, de Vlissingse haven is op dit moment het best geschikt van alle - en om dat nu gratis te doen, dat gaat toch wat ver. Vlissingen is evengoed een Nederland se haven als Rotterdam en Amsterdam, en niemand zal het dus euvel duiden als we deze vraag doen: Zou het niet billijk zijn dat in Vlissingen eens, al was het ook maar een klein gedeelte, van het geld binnenkwam, dat thans gebruikt wordt om de beide laatstgenoemde plaatsen [met veel moeite] open te houden? Inmiddels vriest het 25 graden. Alle binnen havens en het gehele Kanaal door Wal cheren zijn met een dikke ijskorst bedekt. Het Vlissingse havenbootje kan zich slechts met moeite een doortocht door het ijs ba nen, het is op zeker moment zo ondoenlijk om een geregelde dienst vol te houden dat er slechts om het uur een reis van en naar de buitenhaven wordt volbracht. De penny boot en de Provinciale Stoombootdienst op de Westerschelde hebben de vaart geheel gestaakt. Een aardige vermelding aangetroffen tus sen de winterse berichten uit den lande, is: 'Van oudsher werd het als een meesterstuk van schaatsenrijden beschouwd, alle elf Friesche steden op één dag te bezoeken. De heer W. Muiier wonende te Haarlem, maar een Fries van geboorte, heeft verleden zon dag dezen langen rit afgelegd in navolging van zijn vader en zijn grootvader die in vroe gere jaren dezelfden tocht hebben gedaan. Hij vertrok 's morgens 7 uur van Leeu warden en was 's avonds 8 uur daar terug.' Deze heer was niemand minder dan de 'sportlegende' Pim Muiier, één van de eer ste van honderd mannen en vrouwen die in de lange winter van 1890-1891 de oude traditie van elf steden nieuw leven inblies. In 1909 werd Muiiers idee van een georga niseerde Elfstedentocht werkelijkheid. De zondagkrant van 4 januari 1891 opent met een zekere opluchting; na alle veront waardiging over de stilte op de kades en zelfs laster uit Antwerpen, plaatst de redac tie hoopvolle woorden: 'Zo ooit, dan is het vooral nu dat Vlissingen als haven- en zeeplaats wederom door de aanhoudende vorst tot haar volle recht komt. Terwijl toch vrijwel alle havens van Nederland en België niet meer, of alleen met de grootste gevaren bereikt kunnen worden, biedt de Vlissingse haven met ha re werken de mooiste gelegenheid voor een veilig binnenlopen van alle schepen én stelt hen ook in staat om de ladingen te lossen en te verzenden. Nu zijn dan ook al tal van stoom- en zeil schepen binnen, waarvan enkelen begonnen zijn te lossen, wat een buitengewone drukte en bedrijvigheid in ons midden oplevert. Daarbij levert de Schelde, door het drijfijs, een prachtig beeld op waardoor de zeebou levard als mooiste gelegenheid beschouwd kan worden om van het heerlijkste zeege zicht te profiteren. Geen wonder, dat deze dan ook vele bezoekers tot zich trekt. Maar ook de havens trekken veel bekijks, het is lange tijd geleden dat de Vlissingers een dergelijk schouwspel van masten hebben Januari 2006 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 9