Kolengruis in huis
dachte dat geschiedenis een achterhaald
fenomeen is, blijkt opnieuw tegengespro
ken als we de kranten van honderd jaar ge
leden doorbladeren en over gebeurtenissen
lezen die ook nu nog (of weer?) spelen.
Tijdens het doornemen van de kranten
constateerde ik dat het beslist de moeite
loont om de kwestie van het wel of niet los
sen in de Vlissingse haven, de vermeende
ophoging van de havengelden en natuurlijk
de politieke strijd, nader te onderzoeken.
De Vlissingsche Courant mag betiteld wor
den als het lokale sufferdje, maar komt op
mij ook over als een betrouwbare bron door
haar zogenaamde Zee-tydingen waarin alle
schepen worden genoemd die aankomen,
vertrekken of op de rede blijven liggen. Die
berichten, aangevuld met de complete ar
chieven van onder meer de Gemeente
Vlissingen en het Loodswezen moeten een
totaalbeeld kunnen geven van de slepende
kwesties tussen Vlissingen, Rotterdam en
vooral Antwerpen. Dit soort inzichten in de
geschiedenis van de Scheldehavens zouden
net als recente publicaties zoals Provincie
in de periferie - de economische geschiede
nis van Zeeland 1800-2000 (Brusse en Van
den Broeke, Utrecht 2005) van betekenis
kunnen zijn tijdens de ontwikkeling van
nieuwe projecten inzake de havens en de
Zeeuwse economie.
Herinneringen: winters in Vlissingen om en nabij 1963
Henk Feij
'Het 'Gelukkig Nieuwjaar' heeft voor vele
Zeeuwen gisteren een wat zuur bijsmaakje ge
kregen: 1963 begon voor honderden automobi
listen met strandingen in sneeuwbergen', zo
begon de PZC op 2 januari, 'Zeeland veranderde
in een kil poollandschap, bussen worstelden
door de sneeuw of staakten de dienst en treinen
reden te laat. En ook al mat het Vlissingse
Meteo slechts zeven centimeter sneeuw, hoofd
ingenieur-directeur Provinciale Waterstaat
ir. J.G. Snip kon spreken van een 'abnormale
situatie waartegen slechts abnormale maat
regelen genomen kunnen worden'. De krant van
Zeeland stond bol van koude en winterjargon:
ijsgang, drijfijs, spiegelglad ijs, per schip aan
gevoerde kolen waren bevroren en konden niet
gelost worden en comités waren er in oprichting
voor het voederen van vogels. Maar
herinneringen zijn er natuurlijk ook...
De winter van 1962-1963 werd de koudste
van de vorige eeuw. Reinier Paping won de
Elfstedentocht, maar toch, van 1963 is
vooral de moord op John F. Kennedy mij in
het geheugen gegrift. Het bevroren gezicht
van Paping bij aankomst, o.k., maar toch
vooral die televisiebeelden van die open
auto door Dallas, Jacky, senator Connally,
de van rechts komende Jack Ruby, de in
eenkrimpende Lee Harvey Oswald, het sa
luerende zoontje bij het graf. Things that
shook the world!
Al in november 1962 telde Vlissingen twee
vorstdagen. Vijf december zat dicht van de
mist. De stad kende lichte vorst, maar het
mat die dag: Kapellebrug -11.6 graden
Celsius. Na een korte zachte periode, met
een storm op de 16e, viel op 22 december
de vorst in. Het zou vriezen tot 5 maart.
Koning Winter 1947 moest qua strengheid
voortaan genoegen nemen met een tweede
plaats.
10
Den Spiegel