Nederland is trots op zijn koopvaardij. De 80 cents zegel met de afbeelding van het ms Baloeran kon uitstekend gebruikt worden op luchtpost naar Zuid-Amerika, waarvoor een luchtrecht van 80 cent per 5 gram betaald moest wor den. Kaart vanaf Rotterdam (27-4-1934) per 'Deutsche Luftpost' via Stuttgart naar Curitiba (Brazilië), aankomst 5-5-1934. Tarief voor een briefkaart: port 7*/2 cent luchtrecht 80 cent. Bij de firma Johan Enschedé begrijpen ze er niets van. Ze hebben immers altijd tot grote tevredenheid voor de PTT gewerkt. Daarom wordt contact opgenomen met het Hoofdbestuur van de PTT. Het antwoord laat aan duidelijkheid niets te wensen over: 'De heer Piet Zwart is aangezocht twee nieuwe zegels te ontwerpen, gebruik ma kend van foto's of fotomontage. Met het oog hierop is het uiteraard gewenst dat de heer Zwart op de hoogte wordt gesteld van de drukprocédés welke te (Jwent toepas sing vinden...' Daarna is Zwart met Enschedé aan het werk gegaan. Het ontwerp van de 80-cents zegel ontstaat uit een montage van drie foto's: - links midden is het middenschip van het ms Baloeran zichtbaar, een 17.000 brt. dubbelschroefs mailschip van de Rotter- damsche Lloyd - rechts is de voorsteven van het ms Christiaan Huygens te zien, een 16.287 brt. dubbelschroefs mailschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Dit schip liep op 26 augustus 1945 bij West- kapelle op een mijn en ging verloren - midden onder prijkt het portret van ko ningin Wilhelmina. Piet Zwart zelf Tijdens de ontwerpperiode van de 'Baloe ran'-zegel heeft Piet Zwart niet alleen proef - afdrukken gemaakt, maar ook meerdere malen zijn werkwijze en het gebruik van fotomontage beschreven en verdedigd: 'Foto is een karakteristiek beeldingsmiddel van onzen tijd... Een postzegel is niet voor de kliek der aestheten en deskundigen, maar voor de massa: iedereen gebruikt en ontvangt hem en moet hem kunnen begrijpen. Het lijkt me een snobistische pedanterie deze ge bruikersmassa telkens voor een puzzle te stellen... 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 10