De kunstenaar Johan Anton Willibrord von Stein
(1886-1965) maakte in 1931 deze beroemde affiche
van de Baloeran. De afbeelding werd ook gebruikt op
reisfolders, menukaarten, ansichten en speelkaarten.
renten, de lijndiensten op Nederlands-lndië
van de Rotterdamsche Lloyd en de Stoom
vaart Maatschappij Nederland.
Om die concurrentie met de luchtvaart aan
te kunnen, laten deze rederijen eind jaren
twintig snelle en luxe passagiersschepen
bouwen. De Stoomvaart Maatschappij
Nederland gevestigd te Amsterdam geeft
opdracht voor de bouw van het ms Chris-
tiaan Huygens en het ms Oranje, de Rotter
damsche Lloyd brengt het ms Baloeran en
het ms Dempo in de vaart.
De bouw van het ms Baloeran
De Koninklijke Maatschappij De Schelde
tekent op 10 mei 1928 het contract met de
Rotterdamsche Lloyd voor het bouwen van
het stalen dubbelschroef motormailschip
met het bouwnummer 188, het ms
Baloeran. Op 30 september volgt het
contract voor het zusterschip met bouw
nummer 189, het ms Dempo.
De totale bouwkosten van bouwnummer
188 zullen 10.673.000,-- bedragen. Dat
is in die tijd een recordbedrag voor een
Nederlands schip. Een geschoolde arbeider
verdient in 1930 ongeveer 1.600,-- per
jaar. Wanneer de bouwkosten van het ms
Baloeran met dit jaarloon vergeleken wor
den, is duidelijk dat het schip wat mag
kosten om de concurrentie met de lucht
vaart te kunnen volhouden.
De Rotterdamsche Lloyd heeft al meer
schepen bij de Koninklijke Maatschappij De
Schelde laten bouwen en hecht eraan dat
de motorschepen Baloeran en Dempo pas
sen in de ontwerplijn van die andere sche
pen. De Lloyd-schepen Insulinde, Patria,
Slamat, Indrapoera en Sibajak getuigen
van stijl en elegantie. KMS ontwerper ir.
Jan Blokland Visser tekent voor de op
dracht. Scheepvaartdeskundigen spreken
met bewondering over zijn ontwerpen,
waarbij hij statigheid paart aan internatio
nale schoonheid en Nederlandse doelma
tigheid.
Noodgedwongen moet de Vlissingse werf
een beroep doen op een Rotterdamse con
current, de werf Fijenoord, voor de bouw
van het casco van de Baloeran. De afme
tingen van bouwnummer 188 zijn zodanig
dat het niet door de oude Vlissingse sluis
kan. De nieuwe grote zeesluis is wel in aan
bouw, maar niet op tijd gereed om de
Baloeran door te laten. Het zusterschip
Dempo kan tien maanden later wel gebruik
maken van de nieuwe sluis en wordt geheel
in Vlissingen gebouwd.
Maar de Baloeran zal toch nog iets
Vlissings krijgen: de twee grote Schelde-
Sulzer dieselmotoren voor de voortstuwing
en de vier kleine Schelde-Sulzer hulpmoto
ren voor de energievoorziening zullen wel in
de motorenhal te Vlissingen gebouwd wor
den. Maar ook dat gaat mis. Op 26 mei
1928 breekt op de werf te Vlissingen een
staking uit. Daardoor wordt de KMS
4
Den Spiegel