De kunstenaar Johan Anton Willibrord von Stein (1886-1965) maakte in 1931 deze beroemde affiche van de Baloeran. De afbeelding werd ook gebruikt op reisfolders, menukaarten, ansichten en speelkaarten. renten, de lijndiensten op Nederlands-lndië van de Rotterdamsche Lloyd en de Stoom vaart Maatschappij Nederland. Om die concurrentie met de luchtvaart aan te kunnen, laten deze rederijen eind jaren twintig snelle en luxe passagiersschepen bouwen. De Stoomvaart Maatschappij Nederland gevestigd te Amsterdam geeft opdracht voor de bouw van het ms Chris- tiaan Huygens en het ms Oranje, de Rotter damsche Lloyd brengt het ms Baloeran en het ms Dempo in de vaart. De bouw van het ms Baloeran De Koninklijke Maatschappij De Schelde tekent op 10 mei 1928 het contract met de Rotterdamsche Lloyd voor het bouwen van het stalen dubbelschroef motormailschip met het bouwnummer 188, het ms Baloeran. Op 30 september volgt het contract voor het zusterschip met bouw nummer 189, het ms Dempo. De totale bouwkosten van bouwnummer 188 zullen 10.673.000,-- bedragen. Dat is in die tijd een recordbedrag voor een Nederlands schip. Een geschoolde arbeider verdient in 1930 ongeveer 1.600,-- per jaar. Wanneer de bouwkosten van het ms Baloeran met dit jaarloon vergeleken wor den, is duidelijk dat het schip wat mag kosten om de concurrentie met de lucht vaart te kunnen volhouden. De Rotterdamsche Lloyd heeft al meer schepen bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde laten bouwen en hecht eraan dat de motorschepen Baloeran en Dempo pas sen in de ontwerplijn van die andere sche pen. De Lloyd-schepen Insulinde, Patria, Slamat, Indrapoera en Sibajak getuigen van stijl en elegantie. KMS ontwerper ir. Jan Blokland Visser tekent voor de op dracht. Scheepvaartdeskundigen spreken met bewondering over zijn ontwerpen, waarbij hij statigheid paart aan internatio nale schoonheid en Nederlandse doelma tigheid. Noodgedwongen moet de Vlissingse werf een beroep doen op een Rotterdamse con current, de werf Fijenoord, voor de bouw van het casco van de Baloeran. De afme tingen van bouwnummer 188 zijn zodanig dat het niet door de oude Vlissingse sluis kan. De nieuwe grote zeesluis is wel in aan bouw, maar niet op tijd gereed om de Baloeran door te laten. Het zusterschip Dempo kan tien maanden later wel gebruik maken van de nieuwe sluis en wordt geheel in Vlissingen gebouwd. Maar de Baloeran zal toch nog iets Vlissings krijgen: de twee grote Schelde- Sulzer dieselmotoren voor de voortstuwing en de vier kleine Schelde-Sulzer hulpmoto ren voor de energievoorziening zullen wel in de motorenhal te Vlissingen gebouwd wor den. Maar ook dat gaat mis. Op 26 mei 1928 breekt op de werf te Vlissingen een staking uit. Daardoor wordt de KMS 4 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 6