üit een particulier foto-album
de le klas zijn per reis 262 plaatsen be
schikbaar en in de 2e klas 266. De goed
kope eenvoud krijgt veel minder plaats,
voor de 3e en 4e klas-passagiers zijn
slechts 70 en 68 plaatsen beschikbaar. Op
16 april 1930 vertrekt de Baloeran voor de
maiden voyage. Op 3 juli 1930 is het schip
weer terug in Rotterdam. De laatste reis, de
39e heen- en terugvaart naar Nederlands-
lndië vindt plaats van 26 juli tot 5 novem
ber 1939.
Tussen de reizen naar Nederlands-Indië
maakt de Baloeran vier luxe cruises; in
1932 naar Kopenhagen, in 1935 naar de
Noorse fjorden, in 1937 naar de beroemde
Britse vlootschouw van Spithead en naar
de Bermuda's.
Baloeran wordt Strassburg
Na de 39e reis meert het ms Baloeran op
5 november 1939 in Rotterdam af. Omdat
de spanningen in Europa oplopen en het
mijnen- en torpedogevaar te groot wordt
geacht, houdt de rederij het kostbare mail
schip daarna aan de kade. Zoals bij vele
Nederlanders is bij de directie van de Lloyd
het vertrouwen in de Nederlandse neutra
liteit groot. Als op 10 mei 1940 de Tweede
Wereldoorlog ook Nederland bereikt, pro
beert de directie van de Rotterdamsche
Lloyd de Baloeran toch naar zee te zenden.
Maar dat mislukt door onvoldoende mede
werking van het angstige personeel en de
waarschuwingen voor magnetische mijnen
die de Duitsers in de Nieuwe Waterweg
hebben afgeworpen om ontsnapping van
schepen te voorkomen.
Als Nederland capituleert, ligt de fraaie buit
Baloeran nog steeds aan de Lloyd-kade in
Rotterdam.
Daar wordt het schip korte tijd gebruikt als
elektriciteitscentrale voor de gebombar
deerde stad.
Daarna wordt de Baloeran omgebouwd tot
hospitaalschip voor de Kriegsmarine en
herdoopt in Strassburg. De Kriegsmarine
huurt de Strassburg en betaalt voor het ge
bruik per dag 1.423,65, op jaarbasis
519.632,--. Volgens de voorschriften van
het Internationale Rode Kruis moet de
romp en de bovenbouw van de Strassburg
wit worden geschilderd en komt er een an
derhalve meter groene band rondom het
6
Den Spiegel