üit een particulier foto-album de le klas zijn per reis 262 plaatsen be schikbaar en in de 2e klas 266. De goed kope eenvoud krijgt veel minder plaats, voor de 3e en 4e klas-passagiers zijn slechts 70 en 68 plaatsen beschikbaar. Op 16 april 1930 vertrekt de Baloeran voor de maiden voyage. Op 3 juli 1930 is het schip weer terug in Rotterdam. De laatste reis, de 39e heen- en terugvaart naar Nederlands- lndië vindt plaats van 26 juli tot 5 novem ber 1939. Tussen de reizen naar Nederlands-Indië maakt de Baloeran vier luxe cruises; in 1932 naar Kopenhagen, in 1935 naar de Noorse fjorden, in 1937 naar de beroemde Britse vlootschouw van Spithead en naar de Bermuda's. Baloeran wordt Strassburg Na de 39e reis meert het ms Baloeran op 5 november 1939 in Rotterdam af. Omdat de spanningen in Europa oplopen en het mijnen- en torpedogevaar te groot wordt geacht, houdt de rederij het kostbare mail schip daarna aan de kade. Zoals bij vele Nederlanders is bij de directie van de Lloyd het vertrouwen in de Nederlandse neutra liteit groot. Als op 10 mei 1940 de Tweede Wereldoorlog ook Nederland bereikt, pro beert de directie van de Rotterdamsche Lloyd de Baloeran toch naar zee te zenden. Maar dat mislukt door onvoldoende mede werking van het angstige personeel en de waarschuwingen voor magnetische mijnen die de Duitsers in de Nieuwe Waterweg hebben afgeworpen om ontsnapping van schepen te voorkomen. Als Nederland capituleert, ligt de fraaie buit Baloeran nog steeds aan de Lloyd-kade in Rotterdam. Daar wordt het schip korte tijd gebruikt als elektriciteitscentrale voor de gebombar deerde stad. Daarna wordt de Baloeran omgebouwd tot hospitaalschip voor de Kriegsmarine en herdoopt in Strassburg. De Kriegsmarine huurt de Strassburg en betaalt voor het ge bruik per dag 1.423,65, op jaarbasis 519.632,--. Volgens de voorschriften van het Internationale Rode Kruis moet de romp en de bovenbouw van de Strassburg wit worden geschilderd en komt er een an derhalve meter groene band rondom het 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 8